Crescent Compact som inte startar med kicken

Fråga: Hej! Jag har en Crescent Compact med en treväxlad Sachsmotor. När jag just hade skaffat den var det problem med smuts från tanken som lade sig i kranen och flottörhustoppen. Den startade lätt, men fick för lite bränsle vid högre varv och dog. När jag fått bort det dök ett nytt problem upp som jag vill fråga er om:

Nu går det inte att starta motorn med kicken längre. Om man rullar igång den (man får rulla en bit) går den finfint och om man stoppar då kan man kicka igång den om man gör det direkt. Väntar man däremot lite är det rullning som gäller. Jag har kollat på tändstiftet och det är torrt, så det verkar som att den inte får bränsle som den ska. Har testat att ta bort luftburken och då upptäckte jag att det kommer mycket bensin från luftintaget då jag kickar. Vad kan det vara som är fel?

/Jonas

 

Svar: Det låter som om det är packboxarna i vevhuset som är otäta. Då minskar/försvinner vevhuskompressionen och motorn får svårt att dra i sig bränsle. Ofta krävs det då rullstart och dessutom brukar tomgången bli orolig. Bägge packboxarna går att byta utan att klyva motorn, men på transmissionssidan måste kopplingskorgen bort. Men den som brukar haverera först är den på svänghjulssidan. Lossa kåpan över svänghjulet. Om packboxen är slut brukar det rinna en rännil med oljeblandad bensin ut under svänghjulet.

Du kan även testa packboxarna så här: Skruva bort kåporna på motorns bägge sidor. Ta bort förgasaren och anslut en slang till insuget. Dra upp kolven i topp och blås i slangen (med lungorna – inte med tryckluft) så hör du om det pyser på någon sida. Packboxarna går ofta att bryta ut med en liten mejsel.

Jim Lundberg

Rulla till toppen