Kickmekanism på DKW 125

Fråga: Har en NV med DKW 125-motor av 1952-års modell. Fråga 1: Startdrevet innanför kopplingskorgen, ska det snurra med när motorn arbetar? Fråga 2: Skålade låsbrickan där fjädern skall sitta, ska den vara rörlig och gå lätt på axeln?

Med vänlig hälsning

Ulf

 

Svar: Kickstartsdrevet innanför kopplingskorgen roterar med axeln under drift då det ligger i ingrepp med den klokoppling som sitter på kopplingskorgens undersida. Enda gången drevet står stilla är om man håller ner kicken med motorn igång, men då hörs ett skorrande ljud från tänderna i drevets klokoppling som rappar mot motsvarande koppling i korgen.

Om du menar den skålformade brickan som sitter på fjädern ner mot kullagret (se bilden ovan) så ligger den inte i beröring med axeln då brickans hål är mycket större än axeln. Den skålformade brickan ligger mot låsringen i blocket och hindrar änden på fjädern (se bilden) att åka in i kullagret innanför. Om fjädern skulle rotera med kickstartsdrevet fungerar brickan dessutom som ett ”glidlager” mot låsringen.

Jim Lundberg

Rulla till toppen