Flakmoped med växelproblem

Fråga: Tjena, Gustav med flakmoppen och sachsmotorn här igen! Har fått ordning på det mest väsentliga nu, men har nu två nya problem. Det första är ett hål i motorblockets högra halva, där nu all olja rinner ut ur. Hur fixar man det?

Det andra är 3:ans växel, hur mycket jag än vrider och vänder på inställningarna så hackar den ändå. Är det något slitet drev eller vad kan det vara? Hur fixar jag det?

Tack

Gustav Forsner

 

Svar: Sachsmotorerna har en legering med bland annat magnesium som gör dem svåra att svetsa och löda. En de rekommenderar kemisk metall och liknande, men det förutsätter att man får ytorna på hålets kanter kliniskt rena från olja om det ska sitta säkert. En klump av denna massa som lossna orsakar inte bara fortsatt läckage utan kan i västa fall kilas in mellan två drev i motorn vilket kan orsaka ett stort haveri. Nu vet jag inte hur ditt hål ser ut. En egenskap hos denna legering är att den korroderar i kontakt med fukt och många sachsmotorer kan vara helt sönderfrätta i botten på grund av fukt. Ett mindre hål kanske kan tätas med en skruv om mutter i kombination med packningsmassa, men även här måste man försäkra sig om att inget kan lossna och fara in bland dreven.

Växellådan i sachsmotorn är av ”dragkilstyp” med en axel som dras ut och in med växelarmen. På denna axel sitter ett ”T” som dras in och låser fast det drev man valt med växelhandtaget. I dreven finns då urtag för detta ”T”. Om dessa delar slits och rundas av kan resultatet bli att växlarna knuffas ur vid belastning. I så fall måste motorn delas och slitna delar bytas ut. Om du justerat växlarna enligt beskrivningen i mitt förra svar är det förmodligen något som är trasigt/slitet i din växellåda.

Jim Lundberg

Rulla till toppen