Topplockspackning och åtdragningsmoment på Sachs 150 cc

Fråga: Skall det vara topplockspackning på en Sachs 150cc, den tidiga modellen? Om inte, vilket moment skall muttrarna dras med och skall det kryssdras i omgångar? Skall det vara oljade eller torra gängor? Många frågor på en gång men tacksam för svar

Anders Larsson

 

Svar: Sachsmotorn saknar topplockspackning och mig veterligt gäller det både den äldre och senare versionen, men Nymans rekommenderade tätningspastan ”Valma” i skarven mellan topp och cylinder. Detta är ett varumärke idag och ingen särskild produkt. Valma har en produkt som kallas ”Flytande packning”, men då denna är gummibaserad tror jag att den brinner upp/bränner fast om den används vid topplocket. Det är förmodligen inte samma produkt som rekommenderades på 1950-talet. Montera du toppen som den är men kolla att den är plan. Putsa annars tätningsytan mot ett finkornigt slippapper (korn 180-320) placerad på en planskiva, exempelvis ett glasbord.

Det uppges inget specifikt åtdragningsmoment för topplockets fyra skruvar, utan bara att de ska dras korsvis med en 14 mm hylsnyckel. Att dra dem successivt i kors är bra och minskar risken för att delarna slår sig och blir otäta. Då dessa skruvar har M8-gänga och brukar hålla en normal draghållfasthet (klass 8.8) kan man dra dem med cirka 2 Kgm (19,6 Nm). Man kan då först dra dem (i kors) med 1 Kgm (9,8 Nm) och avslutningsvis göra om manövern, men nu med 2 Kgm. I de flesta fall ska gängorna vara anoljade när de dras med moment.

Jim Lundberg

Rulla till toppen