Husqvarna 120 cc som bara går på höga varvtal

Fråga: Hej, jag har en Husqvarna 120 cc som endast går på höga varvtal. Har bytt tändspole, kondensator samt borrat upp cylindern med ny kolv och kolvringar. Nytt tändstift. Vad är det för fel. Förgasaren är rengjord med munstycke 60, samtliga lager och packboxar utbytta

Bo-Lennart Broman

 

Svar: Om en motor inte vill gå på låga varv kan orsaken vara tjuvluft, exempelvis cylinderfotspackningen eller vevhusets packboxar. Packboxar kan vrängas vid monteringen så att de blir otäta. Ta bort svänghjuls- och transmissionskåpan, anslut en slang till insuget och ställ kolven i topp. Blås i slangen (med lungorna) och lyssna samtidigt om det pyser vid vevaxeltapparna eller cylinderfot.

Dålig tätning mellan kolv och cylinder kan också ge nämnda problem. Testa kompressionstrycket. Kicka motorn med en mätare ansluten till tändstiftshålet. Trycket bör uppnå 5-6 kilo om allt är bra. Kolvringsgapet bör ligga på cirka 0,3 mm på en motor med 55 mm cylinderdiameter. En vanlig missuppfattning är att man kan använda för stora kolvringar bara man filar upp gapet. Det stämmer inte. En kolvring för exempelvis 55 mm är bara rund när den sitter i ett lopp med den diametern. En för stor ring kommer inte att ligga mot loppet runt hela sin omkrets. Det kan fungera, men kan kräva väldigt lång inkörning innan det blir tätt.

Att byta en 60 år gammal tändspole mot en annan tändspole som också är 60 år gammal är definitivt ingen garanti för att gnistan ska bli bra. Tändspolar, särskilt textilisolerade, är färskvara då de åldras även om de ligger i en kartong i decennier. Testa även med lite olika brytaravstånd. Husqvarna (Stensholm tändsystem) ska ha ett brytaravstånd på 0,35-0,45 mm på tändsystem med tillverkningsnummer högre än 26 000. Tändsystem med lägre nummer ska istället ha 0,3-0,4 mm. Kolla samtidigt att abriss blir rätt. På din motor ska det vara 7-10 mm när brytaravståndet är ställt efter fabriksuppgifterna. Blir det fel är brytarna utslitna, krokiga eller av fel typ.

Huvudmunstycke 60 är korrekt till din motor (Amal 261). Dessa förgasare kan ha lite svårt att suga upp bränslet genom nålmunstycket vilket leder till att motorn kan stanna på tomgång. Testa med att choka lite och/eller att trycka till kort på flödarknappen cirka var 5:e sekund. Om detta hjälper kan orsaken till problemen vara för låg flottörhusnivå och då är flottören förmodligen defekt.

Jim Lundberg

Rulla till toppen