Vem uppfann CVT?

Fråga: Vem uppfann ”CVT” lådan och när? Variomatickonstruktionen är idag nästan allena rådande på mopeder, scootrar och snöskotrar.
På bilar kom den så vitt jag vet på DAF och hängde med på Volvo 66, 343 och så vidare. Den satt även i Tjorven postbilarna, som förmodligen tagit hela drivlinan från DAF.
Numera finns moderna CVT lådor i vissa Audi och Chrysler modeller.
Men var det DAF som uppfann CVT lådan?
Den äldsta scooter jag känner till med denna konstruktion är DKW-Hobby på 74 cc, som också såldes i Sverige som NV-hobby, och de kom 1954-1955.
Jag har även hört att DAF:s stora lastbilar har denna konstruktion. Stämmer det eller är det en skröna?
MVH
Bengt

Svar: CVT betyder continuously variable transmission, ungefär kontinuerligt varierande utväxling. Principen beskrevs redan i slutet av 1400-talet av Leonardo Da Vinci och det äldsta patentet på principen togs redan 1886.

Första bilen som fick en enkel form av CVT var den amerikanska Reeves som tillverkades redan 1896. DAF kom med sin version av CVT, kallad Variomatic, 1958 på modellen 600. Men att säga att de uppfann CVT är överdrivet, även om de gjorde den riktigt känd.

När det gäller tvåhjulingar är troligen brittiska Zenith den första tillverkaren som använde CVT – redan 1910.

Däremot tror jag att det är en skröna att CVT användes i DAF:s stora lastbilar.

Robert Gustavsson

Rulla till toppen