Monark Maraton med högt ljud och läckande förgasare

Fråga: Hej! Jag har fått tag på en gammal Monark Maraton Veteran moped ifrån 1953. Kommer bli utmärkt att ta den till Halmstads fina stränder 😉 Men jag har tyvärr problem med en förgasare som svämmar över och en lös ljuddämpare.

1: Var kan jag få tag på en Amalförgasare till en JB 48cc motor eller möjligtvis bara en flottör.

2: Jag undrar också om jag kan få ner ljudet igenom att byta till en nyare ljuddämpare, kanske en ifrån en ny moped (ljuddämparen ramlade av, och undrar nu om jag skall sätta tillbaka originalet eller byta ut för att tysta motorn lite).

Daniel

 

Svar: Förgasaren på JB:s mopedmotor heter Amal 308, men det har även förekommit Bingförgasare med beteckningen 1/9,5/50 på motorn. Kolla först varför förgasaren flödar över. Det kan vara så enkelt att det ligger skräp mellan nålventilen och dess säte i förgasaren. Nålen slits även och man kan behöva slipa in den mot sätet. Då tar man en klick finkornig ventilslippasta eller Autosol på nålens spets. Sedan stoppar man tillbaka den i sitt hål och vrider den fram och tillbaka samtidigt som man ser till att den trycks mot sitt säte. Rengör noga efteråt och kontrollera om det blev tätt. Gör om vid behov.

Flottören är av mässing och går därför att reparera med en vanlig 30-watts lödpenna om den sprungit läck eller fått andra skador. Viktigt är att man rengör lödstället noggrant innan man börja löda. Värmen sprids snabbt och håller man på för länge och värmer så kan hela flottören ramla isär. Man kan lägga flottören i ett grunt vattenbad under lödarbetet så kyls den effektivt. JB-motorn har en ingängad pip i cylindern som förgasaren sitter på. Pipens diameter är 12 mm där förgasaren klämmer åt vilket är ett mått som finns på exempelvis Bingförgasare till Monark Monarped med ILO FP 50-motor. En sådan förgasare bör passa rakt av – möjligtvis krävs byte av huvudmunstycke. Andra förgasare med klämfäste går också att få dit med lite modifiering. Man kan bygga på insugets pip genom att rulla på en plåtremsa på insuget om förgasaren är för stor. Du kan annonsera gratis efter förgasare i tidningen Classic Motors privatannonser.

Ljuddämparen på JB-motorn är inte särskilt effektiv och bullrar en hel del. Man kan alltid testa med en annan ljuddämpare, men då originaldämparen är kort och sitter mitt under motorn för att gå fri från pedalerna blir urvalet sämre då de flesta mopedljuddämpare är betydligt längre. Har man tillgång till svets kan man i och för sig tillverka/bygga om en ljuddämpare.

Jim Lundberg

Monark Maraton med högt ljud och läckande förgasare
Ljuddämparen till JB:s 48-kubiks mopedmotor gör inte riktigt skäl för namnet. Det är bara en tom burk med en nedåtriktad och tillplattad pip.
Rulla till toppen