Hur bygger man om hjullager på en Husqvarna mod 27?

Med en distanshylsa eller en plåtremsa fyller man upp navets hål så att ett vanligt standardlager passar

Hur bygger man om hjullager på en Husqvarna mod 27?

Publicerad

Fråga: Hej Jim. Har försökt hitta en artikel du skrivit om hur du bygger om bakhjulsnavet med nya kullager. Jag har förstått att denna artikel skulle finnas i nr 7/2012 men tyvärr så finns inte detta nummer att köpa längre. Det finns inget heller beskrivet i din bok "Stora Tvåtaktsboken", så jag skriver till så här och hoppas du vill dela med dig av din erfarenhet om hur man gör ombyggnaden av bakhjulsnavet på en Rödqvarna Mod 27.

Mvh

Jan Hasselfors

 

Svar: Stora Tvåtaktsboken handlar uteslutande om motorer, men jag lägger ut några bilder av artikeln ur Classic Motor nummer 7/2012. Originallagren med sina lagerskålar har en udda dimension och för att få i ett vanligt spårkullager måste man fylla upp hålen i naven. Antingen svarvar man till en tunn distanshylsa eller så tar man en plåtremsa med lämplig tjocklek som man lägger runt lagret som utfyllnad. Plåtens tjocklek ska vara hälften av skillnaden mellan diametern på lager och hål.

Viktigt är att man använder en distanshylsa på hjulaxeln som ska förhindra att lagren sätts i spänn när man sedan drar fast hjulaxelns muttrar. Denna hylsa ska vara någon tiondels millimeter längre än avståndet mellan lagrens innerringar så att man verkligen är säker på att lagren inte ligger i spänn och tar slut i förtid.

Kullagren ska vara avtätade. Väljer man gummitätningar som även tätar om man råkar köra under vatten så ska lagren ha ändelsen "2RS" vilket betyder att det har två gummitätningar (rubber seals). Man kan även använda lager med enbart dammtätning. Dessa har då sidorna täckta med tunn plåt och har då ändelsen "2Z". Dessa lager duger för det mesta, men är inte vattentäta. Jag är osäker på lagerdimensionen på Husqvarnans baknav, men man väljer ett spårkullager med ett inbyggnadsmått som ger minsta möjliga arbetsinsats. I detta exempel valdes ett lager som passar på hjulaxeln och som inte kräver uppsvarvning av navets hål.

Jim Lundberg

 

Provmontera bägge lagren och se till att de verkligen bottnar i sina hål. Sedan mäter man ut måttet mellan lagrens innerringar. Detta mått ska då överföras till den viktiga distanshylsan som ska ta upp kraften från hjulaxelns muttrar så att lagren inte ligger i spänn.

Distanshylsan är klar. Gör den hellre någon tiondel för lång än för kort.

Konverteringen till spårkullager är klar. Om man vill dölja modifieringen sätter man en karosseribricka innanför muttern som täcker spårkullagret.

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Brytarkontakter till ILO FP 50

1 kommentar

Andercz: Det lönar sig att jämföra priser... https://www.mopeddelar.se/p/ilo/brytare-stefa-ilohusqvarnapuch.html https://www.mcbcenter.se/Produkt/Index/14724

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2019-11

  • Classic Motor 2019-10

  • Classic Motor 2019-09

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842