Hur byter man framdrevet på en treväxlad Sachs?

Fråga: Hej, hur byter man framdrev på en 3-växlad Sachsmotor?

Peter Skoglund

 

Svar: För att komma åt drevet måste man ta bort två av motorns kåpor. Den första är inte knepig på något vis. Först lossar du skruvarna i kick och växelpedal och drar av dessa från sina axlar. Bägge pedalerna sitter på splines och kan sitta på många olika sätt så gärna en bild av dem innan du lossar dem så du senare kan sätta tillbaka dem i samma position som tidigare om det kändes bra. Den yttersta kåpan sitter med fyra M6-skruvar som lossas och kåpan kan nu tas bort.

Nu är du framme vid den så kallade mellankåpan där växelmekanismen sitter. Här får man vara lite försiktig eftersom man måste ta bort några delar i mekanismen för att komma vidare till drevet som sitter innanför mellankåpan. På en stång som sitter i drevets axel sitter det två muttrar längst ut. En inre av dessa muttrar har ett spår där en liten ”hästsko” sitter. Observera att denna mutter inte har spåret i mitten utan förskjutet åt ena änden. Vid montering ska den breda sexkanten sitta utåt.

När dessa muttrar ska lossas måste man hålla i den inre när den yttre lossas. Annars finns det risk för att stången gängas ur inne i motorn och om det händer måste delas. När den första muttern (som är en vanlig sexkantsmutter) är borta är det dags för spårmuttern, men innan den gängas bort måste man mäta hur långt stångens gänga sticker ut ur denna mutter. Ta en linjal eller ett skjutmått och mät noga hur långt stångens sticker ut. Detta är viktigt eftersom det är en av justeringarna som man kan göra på växlarna. Om spårmuttern hamnar längre in eller ut på stången finns det stor risk för att växlarna kommer att hoppa ur och krångla.

Nu kan man lossa mellankåpan som sitter med två M6-skruvar – en uppe och en nere (bild 3). När kåpan är borta är man äntligen framme vid drevet. Muttern har vanlig högergänga och lossas därför motsols. Det gäller att hålla i drevet och även om man inte har ett specialverktyg som på bild 4 så kan man exempelvis ta en kedjesnutt som man lägger runt drevet och håller fast med en rörtång eller polygrip. Tänk bara på att ju fler tänder drevet har (original 12 tänder) desto större risk är det att kedjan ska skada det fjäderbelastade styrstiftet som håller växlarna i läge. Detta stift sitter i en hylsa som sticker ut ur baksidan på mellankåpan och om man har ett drev med exempelvis 14 tänder ligger kedjan väldigt nära detta stift och är kedja sliten, slak eller kuggar över kan stiftet och kåpan skadas allvarligt. Använd en vikbricka och/eller Loctite vid montering av muttern så den inte lossar under drift vilket kräver att allt tas isär igen för att kunna dra fast den. Dessutom kan mellankåpan skadas.

Montering av delarna sker i omvänd ordning. Var rädd om den lilla packboxen i mellankåpan (om den finns kvar) ner kåpan träs över drevaxeln igen. Dra fast mellankåpan med det två skruvarna. Gänga på spårmuttern (breda sexkanten utåt). Trä in den i hästskon först och gänga på den lika långt som det mått du tog tidigare. Hästskon ska alltså vara iträdd uppifrån. Håll i spårmuttern med en nyckel och dra fast den yttre låsmuttern mot spårmuttern. Skruva fast den yttre kåpan, kick och växelpedal och du kan köra igen! Vill ha mer uppgifter om Sachsmotorn (och 20 andra motorer) så finns det kompletta reparationsanvisningar för alla dessa motorer i Stora Tvåtaktsboken. Hur byter man framdrevet på en treväxlad Sachs

Jim Lundberg

Hur byter man framdrevet på en treväxlad Sachs?
Bild 2. När den yttre mutterns lossas måste man hålla fast den inre spårmuttern så att inte hela stången gängas loss ur motorn. På bilden syns en omgjord ringnyckel som gör det lättare att få grepp om spårmuttern. Mät in spårmutterns läge på stången innan den gängas bort – annars kommer växlarna inte att stämma.
Hur byter man framdrevet på en treväxlad Sachs?
Bild 3. När muttrarna är borta och de två spårkruvarna som håller kåpan är lossade är det bara att dra av kåpan från motorn.
Hur byter man framdrevet på en treväxlad Sachs?
Bild 4. Drevet tas bort genom att man lossar muttern på axeln. Håll i drevet med en kedjesnutt eller liknande. På bilden syns ett hemmagjort verktyg. Drevet sitter påträtt på axeln och kräver sällan någon avdragare för att tas bort.
Rulla till toppen