Slirande lameller på Victoria Luxus med MS 51 motor

Fråga: Hej Jim! Mitt namn är Linus och jag är ägare av en Victoria Vicky Luxus från 1958 med en Victoria MS 51-motor. Har fått ett litet problem tyvärr, för något år sedan började tramporna kana runt emellanåt vid uppstart av motorn. Nu går det inte ens trampa igång motorn lägre (pedalerna kanar endast runt). Misstänker kopplingslamellerna. Har plockat ner alla tre lamellerna och de ligger runt 3,2 till 3,3 mm i tjocklek. Är det ok eller bör de bytas? Vad tror du annars kan vara problemet?

//Mvh Linus N

 

Svar: De vanligaste orsakerna till slirande lameller på mopedmotorer är fel olja, för mycket olja, för litet spel i kopplingen eller att lamellerna blivit glaserade på ytan. Jag har inga uppgifter på hur tjocka lamellerna på MS 51:an ska vara i nyskick, men 3,2 till 3,3 mm låter inte helt fel.

Börja med att kolla så det finns ett spel i kopplingsvajern. Ett par millimeter uppe vid handtaget är nödvändigt. Lossa sedan vajern från kopplingsarmen nere vid motorn. Denna arm ska ha en frigång på cirka 5 mm om allt är bra. Detta spel justeras med shimsbrickor i kopplingskorgens centrum. Tänk på att byte av packningen till transmissionskåpan kan påverka detta spel om den nya packningen inte håller samma tjocklek som den gamla.

Tvätta lamellerna (både fiber- och stålskivorna) med avfettning eller lacknafta. Rugga sedan upp ytorna med fint (korn 240-600) slippapper så att de blanka slitytorna blir matta. Victoria MS 51 ska ha 3,6 deciliter SAE 20-olja. Denna olja kan var lite knepig att hitta i mindre förpackningar så en SAE 30-olja kan användas. Denna är lite tjockare och kan ge lite problem med att hitta friläget när det är kallt ute. SAE 30 hittar man som ”Gräsklipparolja” på bensinmackar, biltillbehörsaffärer och stormarknader. En MC-olja, typ SAE 15-40 bör också fungera i din motor.

Jim Lundberg

Rulla till toppen