Yamaha DT50 R som blir glödhet

Fråga: Hej, jag har en Yamaha DT50 R från mitten av 90-talet och den har strulat ordentligt. Nu så går den inte igång på kicken men kan fås igång genom att dra den på växel men är väldigt slö. På senaste tiden har motorn blivit ordentligt varm, glödhet så det inte går att röra den utan att bränna sig. Den är slö, långsam och ingen kraft. Dessa saker har innan även visat sig smått när man kört länge. Den dog på vägen igår genom att tidigt gå långsamt och kom inte upp i varv på fjärde växeln. Sedan kändes det som den bromsades in och dog totalt när jag tänkte växla ner. Motorn verkar nu gå runt lätt, lagt i mycket olja i behållare och tank för att den skulle smörja bättre. Några tips på vad som kan vara fel?

 

Mange Nilsson

 

Svar: När en motor blir onormalt varm finns det flera tänkbara orsaker. För sen tändning, för mager bränsleblandning eller igentäppt avgassystem är de vanligaste felen. Sedan finns det enklare saker som att bromsarna ligger på eller att cylinderns och topplockets kylflänsar är fulla med smuts och lera.

Kolla hur tändningen står. Jag har tyvärr inga uppgifter för din moped, men det står i handboken om du ha en sådan. Motorn har förmodligen ett brytarlöst system med CDI-box. Fast det låter mer som att motorn får för lite bränsle i förhållande till luft – alltså för mager bränsleblandning. Om motorn bromsar in plötsligt kan den ha nypt – alltså att kolven blir så varm att det sväller och fastnar i cylinderloppet. Detta kan ske om blandningen är för mager. Kolla hur tändstiftet ser ut när du kört ett tag. Isolatorfoten (porslinet i mitten) ska vara ljusbrun om blandningen är rätt. Vitt stift indikerar mager blandning och svart stift indikerar för fet blandning.

Om motorn kräver rullstart, är svag och blir onormalt varm så tror jag att det är bränsletillförseln som är orsaken. Rengör förgasare och munstycken. Kolla att alla packningar och gummidetaljer vid insug och cylinder är hela. I vevhuset sitter det två packboxar, en på varje sida av vevaxeln, som kan ha tagit slut. Dessa kan kollas genom att man ansluter en slang direkt till cylinderns insug och drar upp kolven i topp. Ta bort bägge sidokåporna på motorn (den över svänghjul och koppling). Blås sedan i slangen (med lungorna) och lyssna om det pyser vid någon sida av vevaxeln.

Jim Lundberg

Rulla till toppen