Puch Maxi som bara går på tomgång

Fråga: När jag ger mer än cirka 1/2 gas sackar min Puch Maxi. Släpper jag av på gasen fungerar det igen men så fort jag vrider lite för mycket på gasen blir det bara ”burp” och så sackar den. I nedförbackar kan jag ge lite mer gas men i uppför måste jag släppa av än mer på gasen. Förgasaren är original Bing på 12 mm.

Jag har haft i sär förgasaren och blåst rent och rengjort. Jag har även testat med att ställa nålen i olika lägen, är fyra spår men ger ingen skillnad. Har även skruvat in skruven i nederkant (luftskruv?) in till botten och sedan knappt 1 varv ut för att få bra tomgång. Mopeden går för övrigt bra på tomgång. Ger jag chock blir det samma resultat som vid ”för mycket” gas.

Fint om du kan visa någon form av felsökningsschema, är säkert många som kan ha nytta av det.

Johnny

 

Svar: Frågan är om felet kom plötsligt eller om det handlar om en nyinköpt moped som krånglat från början. Huvudmunstycket i Puch Maxi ska ha storlek 52 (54 under inkörning). Kolla att det är rätt storlek i din förgasare. Det är förmodligen bränsletillförseln som krånglar, men testa ändå följande: Kör i en uppförsbacke och vrid på full gas och håll den så tills motorn helt enkelt stannar. Ta ur tändstiftet direkt och kolla hur det ser ut. Är det torrt så kommer det inget bränsle och är det blött så kan det vara tändsystemet som är dåligt och inte orkar förbränna bränslet när man gasar på.

Jag tror nog att det är bränsletillförseln som orsakar problemen. Testa med att choka när motorn tappar kraft. Går den bra eller bättre med choke är det bränsletillförseln som spökar. Ta bort bränsleslangen från förgasaren och öppna bensinkranen. Bränslet ska rinna i en strid ström ur slangen utan att ”göra halt” eller skumma. Bingförgasaren har ett ”dolt” bränslefilter (nr 20 A på bilden) som många missar att rengöra just för att det sitter gömt i banjoskruven (nr 20). Det kan också vara så att flottörhusnivån är för låg. Jag har tyvärr inga måttuppgifter på nivån, men en skadad flottör kan stänga tillförseln för tidigt och då får förgasaren svårt att suga upp bränsle.

Blandningsskruven, oavsett om den styr bränsle- eller lufttillförsel, arbetar bara på tomgång och cirka 1/4 gaspådrag. Trottelnålen är verksam från cirka 1/4 gas upp till 3/4 gas – över det är det huvudmunstycket som styr blandningen.

Kolla även i tidigare frågan om Puch Maxi som inte går på tomgång

Jim Lundberg

Rulla till toppen