Vilka regler gäller för påhängsmotorer?

Fråga: Hej. Vilka regler gäller för påhängsmotorer från början av 50-talet som man satte på cykeln?

Är det bara att försäkra och köra?

MVH/ Rune

 

Svar: Tyvärr är det så att endast de påhängsmotorer som varit trafikförsäkrade utan avbrott sedan den 1 juli 1961 får brukas i trafik vilket i praktiken innebär att det idag knappast finns någon cykel med påhängsmotor som uppfyller detta krav.

När det gäller cyklar med påhängsmotor så finns en övergångsbestämmelse
(1972:605) till fordonskungörelsen ( 1972:595 ), som säger:

”Cyklar med hjälpmotor som tagits i bruk före den 1:a juli 1961 får fortsätta att användas så länge sådan trafikförsäkring med verkan senast från och med nämnda dag vidmakthålles utan avbrott. I fråga om bevis att denna försäkringsskyldighet fullgjorts äger bestämmelserna om skyldighet att medföra och visa upp bevis om mopedförsäkring och om ansvar för underlåtenhet att fullgöra sådan skyldighet motsvarande tillämpning”

Detta innebär i korthet att några ”nya” fordon med påhängsmotor inte kan tas i bruk, utan bara de som haft en sammanhängande trafikförsäkring utan avbrott en enda dag sedan 1:a juli 1961 får fortsätta att användas. Detta har gjort att vägverket har ”slutarkiverat” gamla typintyg för påhängsmotorer då inga ytterligare kan tillkomma.

Det här tycker jag personligen är en katastrof för veteranhobbyn att en cykel med påhängsmotor inte längre får användas på allmän väg (om den nu inte varit kontinuerligt försäkrad sedan 1961…). Det finns åtskilliga som har en eller flera påhängsmotorer i vårt avlånga land och det vore lämpligt (så här i valtider) att ta upp frågan med våra politiker så att någon form av dispens kan tas fram. Kanske ett gemensamt upprop från alla mopedklubbar? Namnunderskrifter!

Jim Lundberg (Victoria FM 38 & Küchen)

Mer om regler för veteranmopeder kan man läsa om i Classic Motor nummer 5/2014.

Rulla till toppen