Yamaha FS 1 som misständer när den blir varm

Fråga: Hej, jag har en Yamaha FS1 årsmodell 1989. Den är trimmad med 70cc, 16,5mm Mikuniförgasare och triminsug/reeds. Problemet jag har är att när jag har kört en stund (några km) och den blir varm, så börjar den ibland att misstända (oftast på lägre varv). Till slut dör den och går sedan inte igång igen förrän den har kallnat. Samma problem uppstår även om den inte självdör när jag kör. Varje gång – utan undantag – jag kört den varm och sedan stänger av den, så vägrar den att gå igång igen innan den kallnat.

Det jag kontrollerat/bytt är: Förgasare, bensinkran, slang, tändstift, tändhatt, kondensator, brytare samt spolen som sitter i ramen som leder till tändhatten. När den inte startar, har jag ofta kontrollerat gnista på tändstiftet. Den finns där, och tändstiftet är helt torrt, trots att jag kickar/rullar med växel i. Brytarna är nyligen köpta (2 dagar sedan) och inställda på ca 0.25mm (enligt erfarenhet fungerar inte rekommenderade 0,3-0,4 på en trimmad fs1).

Tacksam för hjälp. Hoppas ni kan ge mig råd, för jag har slut på idéer nu och är nära att ge upp denna annars fina mopeden efter att haft detta problemet i ett par år nu.

 

/Anders

 

Svar: Classic Motors inriktning är på fordon i originalskick, eller näst intill, och vi vill inte heller bidra/uppmana till att man kör med trimmade mopeder på allmän väg, vilket är lika olagligt idag som det var 1952 när mopeden såg dagens ljus.

Om en motor, särskilt en trimmad, börjar misstända när den blir varm kan det vara tändstiftet som har fel värmetal. Då bör man stoppa i ett ”kallare” stift. För NGK gäller följande: Ju högre siffra i beteckningen, desto kallare stift. Ett B7HS är alltså kallare (hårdare) än ett B6HS och så vidare.

För Bosch gäller det motsatta: Ju lägre siffra desto kallare stift.

Jim Lundberg

Rulla till toppen