Läckande Bingförgasare på Monarped

Fråga: Hej Jim! Bingförgasaren på min ILO-FP läcker då och då när mopeden står, speciellt när jag vart ute och kört och sedan låter den stå. Jag misstänker att det är den stora gummipackningen (ringen) mellan koppen och förgasarhuset som är dålig. Den ser inget vidare ut och jag misstänker att det är därifrån det läcker? Antar att dessa är svåra att få tag i, så vad tror du om att göra en egen? Något speciellt packningsmaterial man bör använda?

/ Roland

 

Svar: Flottörhuspackningen på Bingförgasaren med ringflottör är väldigt smal och ligger nersänkt i ett spår i förgasarhuset. Den går att klippa till av vanligt packningspapper med en tjocklek på 0,4-0,8 mm om man bara är lite försiktig vid klippningen så den inte går sönder.

Men jag tror att den primära orsaken är att det läcker i flottörventilen så att förgasaren flödar över. Packningen mellan flottörhus och förgasare ska egentligen bara se till att bensinen inte skvalpar ut när man kör. Bränslenivån, (flottörhusnivån) ska aldrig komma så högt upp att det rinner över vid skarven. Ta en titt på flottörnålen (käglan) samt bensinkranen. Om man stänger av kranen efter en åktur ska bensinnivån i förgasaren inte öka efter det. Kolla även att packningen i botten av flottörhuset (innanför vingmuttern) är tät. Undvik att dra denna för hårt då flottörhuset är ganska tunt och vill ge efter.

Jim Lundberg

Läckande Bingförgasare på Monarped
Flottörventilen, eller käglan som den också kallas, är nummer 132 på bilden. Det lilla bronsblecket som håller den på plats är nummer 133.

Man kan ofta slipa in käglan mot sitt säte i förgasarhuset så att den blir tät. Man nyper då försiktigt käglan i chucken på en skruvdragare. Sedan lägger man på en liten klick Autosol på käglans spets och stoppar in den i sitt hål. Därefter kör man sakta med skruvdragaren samtidigt som man pressar in käglan (varligt) i sitt hål. Efter bara några sekunder brukar ytorna vara inslipade mot varandra. Rengör noga och testa om det blev tätt.

Rulla till toppen