Yamaha 125 med laddningsproblem UPPDATERAD

Fråga: Yamaha 125:a AS2 1970. Om batteriet är klent (10V) så går det laddström (växelström?) in i systemet som är på tok för stark, mer än 15 V. (Glödlampor går sönder lite här och där). Behöver detta hända om batteriet är för svagt eller? Kanske finns det någon klurig lösning på problemet?

Med vänlig hälsning.

Henning, fortfarande 16 år!

 

Svar: Jag har tyvärr inte hittat något kopplingsschema till Yamaha AS 2 och har heller inte skruvat med den modellen. Ett batteri får aldrig utsättas för växelström – då skadas både batteri och strömkälla. Det kan vara så att likriktaren och/eller laddningsregulatorn har gått sönder har gått sönder eftersom spänningen stiger så högt att lamporna går sönder. På ett fordon med 12-voltssystem ska spänningen ligga på cirka 14,5 volt när motorn går och generatorn laddar. På ett 6-voltssytem gäller halva spänningen, alltså cirka 7,2 volt.

Är det någon som har en AS 2:a och kan tipsa Henning om vad som kan vara fel och var man hittar delar? Lämna gärna en kommentar i fältet nedan.

Jim Lundberg

Yamaha 125 med laddningsproblem UPPDATERAD
Från Henning Rydén fick vi detta elschema. Tack Henning!
Rulla till toppen