Fel kedja på motorcykeln?

Fråga: Hej experten. Undrar om du kan svara på följande. Bytte kedja drev på mc,n och passade då på att sätta mindre framdrev större bakdrev, 2 kugg fram och lika många bak+ ny originalkedja. Nu blev det ett väldigt glapp/sträckt kedja med intervallet, ungefär, vart varv på framdrevet. Inget ovalt drev eller annat konstigt och försäljaren gick i genom alla tänkbara orsaker men blev inte klokare, sa att han ska gå igenom materialet till höst/vintern. Satte på originaldrev och problemet försvann. Kan det inte helt enkelt vara så att jag har fått drev som inte passar kedjan?

MVH Conny

 

Svar: Kedjor finns med olika delning vilket då är c/c-måttet mellan rullarna. 1/2-tum (12,7 mm) och 5/8-tum (15,88 mm) är två vanliga dimensioner. Dessutom finns det olika diametrar på rullarna. Men jag tror ändå att något, eller bägge, dreven satt excentriskt på motoraxel respektive bakhjul eftersom felet uppkommer regelbundet.. Anledningen till detta kan vara att dreven är feltillverkade eller att de monterats felaktigt. Feltillverkade drev är inte helt ovanliga och det räcker med någon, eller några, tiondelars excentricitet för att kedjans spänning ska förändras märkbart.

Detta märker man när man drar åt en kedjespännare på bakhjulet. Säg att man har M6-gänga på spännaren. Denna har då en stigning på 1 mm. Om man drar spännaren ett halvvarv så spänns kedjan 0,5 mm. Trots denna lilla ändring kan man se hur kedjan lyfter sig ett antal millimeter. Det behövs med andra ord inte mycket. Har man dessutom två drev (vilket är oturligt) som är excentriska så förvärras felet ytterligare och det kan ske oregelbundet beroende på när felen samverkar/motverkar varandra när dreven roterar.

Jim Lundberg

Rulla till toppen