Originalcylinder till Puch Montana

Fråga: Hej, har en Puch Montana L. Någon har hållit på i cylindern så den går lite snabbare. Jag vill helst köra lagligt. Går den att strypa på nått sätt? Eller måste man byta ut cylindern? Och om jag ska byta ut cylindern vilken cylinder ska jag ha?

Rasmus H

 

Svar: I originalutförandet fick motorn lämna max 1 hästkraft och då satt det någon form av plugg eller liknade i cylinderns insug. Denna strypning är gjord av hårdmetall så att klåfingrade mekaniker ska få lite svårare att borra/slipa upp insuget. När din moped lämnade fabriken hade den en 12 mm Bingförgasare, ett insug i cylindern med en innerdiameter på 6,85 mm, 11 kugg på motordrevet och 40 kugg på bakdrevet.

Man kan strypa ner cylindern igen om det inte filats och borrats för våldsamt i insuget. I så fall ska det in en plugg med ett hål på 6,8-6,85 mm i insuget. Denna plugg måste sitta stadigt. Tyvärr så verkar det bara finnas trimcylindrar till Puch Montana med sin fartvindskylda motor när man tittar på nytillverkade delar. Många originalcylindrar är tyvärr sönderborrade, men du kan annonsera i tidningen Classic Motors privatannonser efter en originalcylinder så kan tusentals motorintresserade se din annons.

Jim Lundberg

Rulla till toppen