Hur byter man kopplingsarmen på en Sachs mopedmotor?

Fråga: Hur får man ur niten som håller kopplingsarmen på plats på Sachs tvåväxlade 50cc motor? Kan man byta armen utan att klyva motorn?

Mats

 

Svar: Den lilla niten som sitter ovanför motordrevet har en gummipackning som ska täta mellan nitskallen och blocket. Niten går att dra ur från utsidan tack vare denna gummipackning bara man får tag under nitskallen. En hovtång eller liknande tväravbitare kan användas om man slipar ner tångens käftar på utsidan så att själva eggen kommer ända ut. Sedan får man se till att käftarnas eggar ligger mot blocket när man klämmer åt. Tack vare gummipackningen kan man få in eggarna under nitskallen. Gummipackningen brukar gå förlorad, men är lätt att nytillverka av en bit gummiduk.

När niten är borta är det bara att dra upp hela kopplingsaxeln ur motorn. När axeln ska monteras tillbaka måste man se till att motorn lutas åt höger så att inte kopplingens tryckstänger glider i i axelns hål och spärrar den när den ska ner. Niten knackas tillbaka med sin nya packning.

Jim Lundberg

Hur byter man kopplingsarmen på en Sachs mopedmotor?
Genom att slipa ner tångens käfter hamnar eggarna längst ut och kan få tag på det mesta som sticker ut det minsta.
Hur byter man kopplingsarmen på en Sachs mopedmotor?
Har man motorn isärtagen kan man knacka ur niten från insidan med ett smalt dorn.
Hur byter man kopplingsarmen på en Sachs mopedmotor?
Niten har längsgånde räfflor som ger den en fjädrande funktion vilket gör att den sitter kvar i hålet utan någon ytterligare låsning.
Rulla till toppen