Problem med flakmoped

Fråga: Hej Classic Motor. Jag har precis blivit ägare till en flakmoped. Det är gissningsvis en

Crescent 1210 men jag kan inte se skillnad på en sådan och en MCB 1194. Bakhjulet är visserligen ett 15″ men förra ägaren sa att den är från 1962.

Så till mina frågor:

1. Motorn (Sachs 50/3 LS) vill inte starta. Jag noterade att bensinen bara rinner över förgasaren och att gnista från tändstiftet saknades. Med nytt tändstift kom gnistan åter och motorn startade på ett halvt pedalvarv. Kul! Därefter tog jag bort och rengjorde förgasaren. Flottören var hel men hade fastnat. Mycket skit i många kanaler var det. Jag blåste rent med tryckluft. Nu när jag satt ihop allt igen vill den inte starta? Har ni något tips?

2. Vänster framhjul är helt utrostat. Muttern är väldigt sliten, en specialmutter med spår liknande den för avgasröret (kröken). Passar nytt hjul från webbutikerna? Inre lagret/axeln har en innerdiameter på 20mm och yttre lagret 17mm.

3. Finns det ”vanliga” muttrar att köpa till framhjulen? Verkar vara någon fingängad 16mm mutter.

4. Växelföraren är trasig och något saknas. Växelskon ser inte ut som på sprängskisserna och axeln är helt själv, dvs spåret i växelaxeln är tomt. Då jag tänkt ha flakan som bruksmoped funderar jag på att byta hela motorn istället för att renovera den gamla. Vad rekommenderar ni i så fall, Lifan? 3,5hp eller 7 hp?

5. Är det krångligt att byta motor eller ”hänger” man bara in den nya?

Joacim Lundberg

 

Svar: Crescent (Nymanbolagen) köptes upp av Monark i början av 1960-talet och döpte bolaget till MCB (Monark Crescent Bolagen). Efter det fanns det ”dubbletter” av många mopeder där en och samma moped kunde heta Crescent eller Monark.

1. Kolla tändstiftet efter ett startförsök. Är stiftet blött är det tändningsfel och är det torrt kommer det inget bränsle. Då vet du i vilken riktning du ska felsöka vidare.

2. Ge webbutikerna måtten och gärna en bild på hjulet så kan de säga om de har rätt grejor.

3. Den ena muttern är högergängad och den andra vänstergängad. Enligt uppgift ska vissa muttrar från trampcyklars vevparti ha samma gänga. I så fall kollar du med en cykelreparatör.

4 & 5. En frisk sachsmotor i originalskick tar en uppför vilken backe som helst (ibland med lite hjälp av pedalerna). Att renovera en sachsmotor är idag inget problem då nästan alla slitdelar går att köpa nya över disk. Man kan även hitta delarna på olika marknader som bättre begagnat. Det bästa sättet att sänka en veteranmopeds värde är att stoppa in en annan motor – exempelvis en kina-motor. Det är även ett bra sätt att få polisens ögon på sig. Att köra en moped på allmän väg med en bytt och/eller trimmad motor är olagligt och av den anledningen vill vi inte uppmuntra till sådant.

Jim Lundberg

Problem med flakmoped
Monarks flakmoped med benämningen 1194.
Rulla till toppen