Crescents flakmoped med benämningen 1210
Problem med flakmoped
Publicerad 2014-08-13 14:02
Fråga: Hej Classic Motor. Jag har precis blivit ägare till en flakmoped. Det är gissningsvis en
Crescent 1210 men jag kan inte se skillnad på en sådan och en MCB 1194. Bakhjulet är visserligen ett 15" men förra ägaren sa att den är från 1962.
Så till mina frågor:
1. Motorn (Sachs 50/3 LS) vill inte starta. Jag noterade att bensinen bara rinner över förgasaren och att gnista från tändstiftet saknades. Med nytt tändstift kom gnistan åter och motorn startade på ett halvt pedalvarv. Kul! Därefter tog jag bort och rengjorde förgasaren. Flottören var hel men hade fastnat. Mycket skit i många kanaler var det. Jag blåste rent med tryckluft. Nu när jag satt ihop allt igen vill den inte starta? Har ni något tips?
2. Vänster framhjul är helt utrostat. Muttern är väldigt sliten, en specialmutter med spår liknande den för avgasröret (kröken). Passar nytt hjul från webbutikerna? Inre lagret/axeln har en innerdiameter på 20mm och yttre lagret 17mm.
3. Finns det "vanliga" muttrar att köpa till framhjulen? Verkar vara någon fingängad 16mm mutter.
4. Växelföraren är trasig och något saknas. Växelskon ser inte ut som på sprängskisserna och axeln är helt själv, dvs spåret i växelaxeln är tomt. Då jag tänkt ha flakan som bruksmoped funderar jag på att byta hela motorn istället för att renovera den gamla. Vad rekommenderar ni i så fall, Lifan? 3,5hp eller 7 hp?
5. Är det krångligt att byta motor eller "hänger" man bara in den nya?
Joacim Lundberg
Svar: Crescent (Nymanbolagen) köptes upp av Monark i början av 1960-talet och döpte bolaget till MCB (Monark Crescent Bolagen). Efter det fanns det "dubbletter" av många mopeder där en och samma moped kunde heta Crescent eller Monark.
1. Kolla tändstiftet efter ett startförsök. Är stiftet blött är det tändningsfel och är det torrt kommer det inget bränsle. Då vet du i vilken riktning du ska felsöka vidare.
2. Ge webbutikerna måtten och gärna en bild på hjulet så kan de säga om de har rätt grejor.
3. Den ena muttern är högergängad och den andra vänstergängad. Enligt uppgift ska vissa muttrar från trampcyklars vevparti ha samma gänga. I så fall kollar du med en cykelreparatör.
4 & 5. En frisk sachsmotor i originalskick tar en uppför vilken backe som helst (ibland med lite hjälp av pedalerna). Att renovera en sachsmotor är idag inget problem då nästan alla slitdelar går att köpa nya över disk. Man kan även hitta delarna på olika marknader som bättre begagnat. Det bästa sättet att sänka en veteranmopeds värde är att stoppa in en annan motor – exempelvis en kina-motor. Det är även ett bra sätt att få polisens ögon på sig. Att köra en moped på allmän väg med en bytt och/eller trimmad motor är olagligt och av den anledningen vill vi inte uppmuntra till sådant.
Jim Lundberg

Monarks flakmoped med benämningen 1194.
-
Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare
-
#1
förstör inte din gamla fina moped genom att göra något sådant vida föraktat och onödigt olagligt som att montera en skräp kina motor! finns duktigt folk som renoverar o säljer kompletta sachs motorer. det är utan tvekan en av de vanligaste motorerna till veteranmopeder. så särskilt mycket dyrare än en kina motor behöver det kanske inte vara heller. och den lilla extra kostnad som det blir tycker iaf jag att kvaliteten värd.
-
#2
Hej joacim. Renovera transportmopeden till nyskick med sachs motorn efter ditt förvärv.Det finns alldeles för många som ångrat sig efter ombyggnation av denna dyrgrip,inte bara i pengar utan också i Historiskt värde. Reservdelar ordnar sig med tiden. Mvh Roland.
-
#3
Hvis du har en crescent 1210 er den født med 23 tum baghjul numere er det 19 tum.
jeg holder på med en 1210 årgang 1962 den er ved at blive renoveret nu
Hilsen Arne danmark
-
#4
Klart du ska behålla den gamla motorn. Annars köper jag den av dig?! Det är bland de bästa moped motorer som finns..
Mvh Ahlgren
-
#5
Hej jag har en 1189 med lifan motor som inte startar och vill byta tillbaka till orginalmotor, men förra ägare har skurit av motorfästena både fram och bak.
kan man på ett enkelt sätt svetsa dit nya någon som vet eventuella mått?
MVH Magnus
-
#6
Hej Magnus. Det är inga problem med att svetsa dit nya fästen, men det kan vara bra att ha en originalmoped i närheten att mäta på. Plåttjockleken bör väl ligga på ca 2 mm, men det kan du kolla på originalmopeden. Här kan du läsa lite om Sachs motorfästen: http://www.classicmotor.se/artiklar/experten/20161213/samma-motorfasten-pa-sachs-mopedmotorer/
förstör inte din gamla fina moped genom att göra något sådant vida föraktat och onödigt olagligt som att montera en skräp kina motor! finns duktigt folk som renoverar o säljer kompletta sachs motorer. det är utan tvekan en av de vanligaste motorerna till veteranmopeder. så särskilt mycket dyrare än en kina motor behöver det kanske inte vara heller. och den lilla extra kostnad som det blir tycker iaf jag att kvaliteten värd.
Hej joacim. Renovera transportmopeden till nyskick med sachs motorn efter ditt förvärv.Det finns alldeles för många som ångrat sig efter ombyggnation av denna dyrgrip,inte bara i pengar utan också i Historiskt värde. Reservdelar ordnar sig med tiden. Mvh Roland.
Hvis du har en crescent 1210 er den født med 23 tum baghjul numere er det 19 tum.
jeg holder på med en 1210 årgang 1962 den er ved at blive renoveret nu
Hilsen Arne danmark
Klart du ska behålla den gamla motorn. Annars köper jag den av dig?! Det är bland de bästa moped motorer som finns..
Mvh Ahlgren
Hej jag har en 1189 med lifan motor som inte startar och vill byta tillbaka till orginalmotor, men förra ägare har skurit av motorfästena både fram och bak.
kan man på ett enkelt sätt svetsa dit nya någon som vet eventuella mått?
MVH Magnus
Hej Magnus. Det är inga problem med att svetsa dit nya fästen, men det kan vara bra att ha en originalmoped i närheten att mäta på. Plåttjockleken bör väl ligga på ca 2 mm, men det kan du kolla på originalmopeden. Här kan du läsa lite om Sachs motorfästen: http://www.classicmotor.se/artiklar/experten/20161213/samma-motorfasten-pa-sachs-mopedmotorer/