Problem med flakmoped

Crescents flakmoped med benämningen 1210

Problem med flakmoped

Publicerad

Fråga: Hej Classic Motor. Jag har precis blivit ägare till en flakmoped. Det är gissningsvis en

Crescent 1210 men jag kan inte se skillnad på en sådan och en MCB 1194. Bakhjulet är visserligen ett 15" men förra ägaren sa att den är från 1962.

Så till mina frågor:

1. Motorn (Sachs 50/3 LS) vill inte starta. Jag noterade att bensinen bara rinner över förgasaren och att gnista från tändstiftet saknades. Med nytt tändstift kom gnistan åter och motorn startade på ett halvt pedalvarv. Kul! Därefter tog jag bort och rengjorde förgasaren. Flottören var hel men hade fastnat. Mycket skit i många kanaler var det. Jag blåste rent med tryckluft. Nu när jag satt ihop allt igen vill den inte starta? Har ni något tips?

2. Vänster framhjul är helt utrostat. Muttern är väldigt sliten, en specialmutter med spår liknande den för avgasröret (kröken). Passar nytt hjul från webbutikerna? Inre lagret/axeln har en innerdiameter på 20mm och yttre lagret 17mm.

3. Finns det "vanliga" muttrar att köpa till framhjulen? Verkar vara någon fingängad 16mm mutter.

4. Växelföraren är trasig och något saknas. Växelskon ser inte ut som på sprängskisserna och axeln är helt själv, dvs spåret i växelaxeln är tomt. Då jag tänkt ha flakan som bruksmoped funderar jag på att byta hela motorn istället för att renovera den gamla. Vad rekommenderar ni i så fall, Lifan? 3,5hp eller 7 hp?

5. Är det krångligt att byta motor eller "hänger" man bara in den nya?

Joacim Lundberg

 

Svar: Crescent (Nymanbolagen) köptes upp av Monark i början av 1960-talet och döpte bolaget till MCB (Monark Crescent Bolagen). Efter det fanns det "dubbletter" av många mopeder där en och samma moped kunde heta Crescent eller Monark.

1. Kolla tändstiftet efter ett startförsök. Är stiftet blött är det tändningsfel och är det torrt kommer det inget bränsle. Då vet du i vilken riktning du ska felsöka vidare.

2. Ge webbutikerna måtten och gärna en bild på hjulet så kan de säga om de har rätt grejor.

3. Den ena muttern är högergängad och den andra vänstergängad. Enligt uppgift ska vissa muttrar från trampcyklars vevparti ha samma gänga. I så fall kollar du med en cykelreparatör.

4 & 5. En frisk sachsmotor i originalskick tar en uppför vilken backe som helst (ibland med lite hjälp av pedalerna). Att renovera en sachsmotor är idag inget problem då nästan alla slitdelar går att köpa nya över disk. Man kan även hitta delarna på olika marknader som bättre begagnat. Det bästa sättet att sänka en veteranmopeds värde är att stoppa in en annan motor – exempelvis en kina-motor. Det är även ett bra sätt att få polisens ögon på sig. Att köra en moped på allmän väg med en bytt och/eller trimmad motor är olagligt och av den anledningen vill vi inte uppmuntra till sådant.

Jim Lundberg

Monarks flakmoped med benämningen 1194.

On
Off

6 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Dieselpump på Deutz

1 kommentar

mekgoran: den har inte startats på 12 år men gjorde rent det mycket finmaskiga oljefiltret, ny turbo- diesel olja, ny olja i luftfiltret, kolla ventilspel, nytt diesel filter blir det framöver, har jag glömt...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-11

  • Classic Motor 2019-10

  • Classic Motor 2019-09

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842