Chrysler 1938: åtdragningsmoment

Fråga: Jag ska renovera en sidventilssexa. Men jag vet inte med hur hårt jag ska dra topplocksbultar, ramlager, vevlager med mera? Bilen som motorn sitter i är en Chrysler Royal Touring (C18) från 1938.

Svar: Efter att ha tittat i gamla verkstadshandböcker får jag fram följande uppgifter: Vevstaksbultar: 45-50 ft/Ibs, Ramlager: 75-80 ft/Ibs, Topplocksbultar: 65-70 ft/Ibs.

Topplockbultarna ska dras åt i följande ordning: 1) mitten höger sida 2) mitten vänster sida 3) bulten bakom mittbulten vänster sida 4) bulten bakom mittbulten höger sida 5) bulten framför mittbulten vänster sida 6) bulten framför mittbulten höger sida, och så vidare med resten av bultarna.

Värdena gäller för övrigt alla Chryslers raka sidventilssexor och sidventilsåttor mellan åren 1935-1948.

Lycka till

Robert Gustavsson

Rulla till toppen