Varför är det två tändstiftshål i topplocket på min Husqvarna?

Fråga: Hejsan Experten! Jag har en liten fråga när det gäller en gammal Husqvarna Enduromotor som jag har liggandes. För ett 20-tal år sedan höll jag mycket på med att köpa upp gamla Husqvarna Crossar och Enduros som jag gjorde i ordning och åkte i grusgropar med tillsammans med mina crossintresserade kompisar.

Under åren som har gått har jag sålt iväg det mesta, förutom två motorer som jag har kvar. Min fråga handlar om den ena av dom. Motorn satt i en Husqvarna Enduro och hade fått ett stort hål i botten på vevhuset vid en sammanstötning med en spetsig sten. Den förra ägaren hade försökt laga hålet med en plåtbit och glasfiberspackel det ville inte sitta kvar så jag fick köpa Husqvarnan billigt.

Att riva isär Husqvarna motorer var något som jag försökte undvika, lätta på toppen och ta bort cylindern var väl ungefär vad jag vågade mig på. Ville dock försöka rädda den här motorn så jag plockade isär den och tog med blockhalvorna till en svetsare norr om Stocholm som bara höll på med att svetsa motorblock och andra saker som var tillverkade av ”skumma” material. Svetsningen blev ganska dyr men det blev ett bra jobb (han snyggade till främre motorfästet också)

Nästa problem var vevaxeln. Svänghjulet satt fastsvetsat i axeländen på grund av att den gängade delen av axeln hade gått av. (Såg mycket sånt på många andra Husqvarnor också) Det var väl här som jag tappade sugen. La ner allting i en låda och har sen haft den liggandes under min säng i snart 15 år…

Och nu till min fråga: Toppen på den här motorn har ett hål för ett extra tändstift vid sidan av stiftet som pekar rakt ner. Är detta original eller en eftermarknadspryl? Jag har aldrig ägt eller sett en Husqvarna med extra stifthål, i alla fall på dom äldre modellerna. Jag är inte säker på årsmodellen på den här motorn, jag gissar på sent 70- eller tidigt80-tal. Har tagit bilder på toppen och motorn men man kunde visst inte skickamed några bilder här.

Med vänlig hälsning

Mikael Persson

 

Svar: Nu går jag lite på hörsägen, men när jag var tonåring var det en äldre kompis som påstod att det extra tändstiftet är ett reservstift om det ordinarie tändstiftet skulle sluta fungera på grund av sot eller loppa. Tanken är då att man snabbt ska flytta över tändkabeln till det andra tändstiftet så man inte förlorar värdefull tid under en tävling. Att byta stift tar ju betydligt längre tid.

Som lite kuriosa kan jag nämna att kompisen vid ett tillfälle hade glömt att dra fast reservstiftet och under en åktur i skogen small det till och det vinklade reservstiftet försvann ut bland träd och buskar för att aldrig mer återfinnas. Han fick leda motorcykeln hem…

Jim Lundberg

Varför är det två tändstiftshål i topplocket på min Husqvarna?
Rulla till toppen