Monark med ILO G50-motor som går sämre när den är varm

Fråga: Hej! Har problem med min Monark med ILO G50 motor. Den är lätt trimmad med 15 mm insug 15 mm förgasare och 4 mm jack i kolven. Den startar lätt och då har jag tomgång på den men när den blir varm funkar den bara med minst halvgas och går oroligt utom med fullgas då går den som ett skott. Har förstått att det eventuellt kan bero på vevaxeltätningarna. Kan dessa bytas från utsidan eller behöver jag klyva motorn för detta jobb? Tack för alla goa tips genom åren!

Anders

 

Svar: Slitna packboxar i vevhuset kan klara av att täta så länge de är kalla och hårda, men när de mjuknar av motorvärmen kan de börja läcka. Det går att byta bägge packboxarna på ILO G50-motorn utan att klyva den. Det svåra på ILO-motorn är möjligtvis att få bort tandrullen från vevaxeln och man behöver en avdragare som på bilderna eftersom rullen är skör i innekant och sitter ofta riktigt hårt på sin kona. Spänn upp med avdragaren och värm gärna rullen med en varmluftspistol eller gasolbrännare (försiktigt) så brukar den lossna lättare.

Packboxarna har en metallstomme under gummit. När man ska ta ur packboxar med axeln kvar i hålet kan man borra två-tre hål i packboxen där man sedan drar i plåtskruvar. Därefter tar man en hovtång och drar i skruvskallarna. Tänk bara på att inte borra så djupt då ramlagret sitter några millimeter innanför packboxen. Trä på ett rör på borren så att borren bara sticker ut så mycket att den går igenom packboxen. Ha gärna en klick fett på borren så binder den spånen som bildas. Ett litet borrspån kan låsa upp en kula i ramlagret och ställa till det. Avsluta med att blåsa med tryckluft inifrån vevhuset samtidigt som vevaxeln snurras fram och tillbaka så alla spån blåser bort från lagren.

På ILO-motorerna sitter det ibland dubbelläppade packboxar. Dessa behövs inte, utan vanliga packboxar med enkelläpp fungerar lika bra. Dessutom är det så att den dubbelläppad packbox på svänghjulssidan riskerar att få den yttre läppen uppbränd eftersom den inte får någon smörjning. Gummiklädda packboxar har en tendens att krypa ur sina hål och då kan man rugga upp den lite på utsidan med fint våtslippapper och sedan smörja på ett tunt lager Loctite. När den trycks in i sitt hål så smörjer Loctiten så att packboxen glider in lättare. Efter en stund har Loctiten härdat och då sitter packboxen ordentligt fast i sitt hål. Smörj alltid in tätningsläppen med fett eller olja innan montering annars kan den smälta av friktionen vid första starten. Dimensionen på bägge packboxarna i vevhuset är 15x26x7 mm.

Jim Lundberg

Monark med ILO G50-motor som går sämre när den är varm
Hemsvetsad avdragare till tandrullen på ILO Piano. Tricket är att sprida trycket runt rullens innerkant så att denna inte skadas vilket är lätt hänt med en kloavdragare.
Rulla till toppen