Kan man byta packboxar på Zündapp utan att klyva motorn?

Fråga: Hej. Kan man byta packboxar på samma sätt på en Zündappmotor som du beskrivit om ILO-motorn? Det gäller vevhussidan vid tändplattan samt utgående drev och axeln där man justerar växlarna, (växelklockan) bakom den lilla kåpan.

Bengt Nilsson

 

Svar: Det bör inte vara några problem med att byta dessa packboxar utifrån – fast med en liten reservation när det gäller packboxen på vevhusets transmissionssida. För att få ur kopplingskorgen på en Zündappmotor (typ KS 50) måste motorn delas då korgen sitter med en låsring inne i växellådan. På bilden syns packboxen på transmissionssidan. Jag kan inte avgöra om packboxen går fri från kopplingskorgen. Gör den inte det måste motorn klyvas så att korgen kommer ur vägen. Å andra sidan håller packboxen länge på denna sida då den smörjs från två håll.

När det gäller små tunna packboxar kan vara svårt att få i en plåtskruv som man kan dra i med axeln kvar i hålet. Här får man vara lite uppfinningsrik och göra små krokliknande verktyg. Det finns särskilda verktyg för demontering av packboxar, men de är oftast avsedda för större packboxar än de som sitter runt axeln till växelklockan.

Jim Lundberg

Rulla till toppen