Vad gör man med fordonen efter en översvämning?

Fråga: Mitt garage har blivit översvämmat med vatten. Där förvarade jag en del Mc och mopeder. Bland annat NSU Lux, Husqvarna 120 cc, mopeder med Sachs motorer. Vattenståndet var som högst 75 cm, och det var troligtvis vattenfyllt i ca 15 minuter. Här bör man väl ta isär hela motorn för att göra en fullständig rengöring. Plus att man tar isär och torkar av alla rörliga delar (hjulnav, fjädring, centralstöd mm) och oljar/fettar in på nytt.

Eller vad rekommenderar ni?

Bo-Göran Nordh

 

Svar: Första åtgärden, som bör ske så fort man kan, är att göra alla dränkta fordon med batteri strömlösa genom att ta bort batterikabeln. Strömmen i kombination med vattnet leder till elektrolytiska processer som leder till att eldetaljer oxiderar eller till och med löses upp.

När det gäller det mekaniska är ett kort ”dopp” inte så farligt. Ett fordon, även om det är av äldre årgång, ska klara att köras i hällregn och vattensamlingar samt tvättas med en vattenslang, men man bör ändå vidta vissa åtgärder som du varit inne på. Att ta isär hela motorn är inte nödvändigt, men ett oljebyte och en ordentlig varmkörning måste göras för att driva ut eventuellt vatten som kan finnas kvar i motorn/växellådan. Har man exempelvis motorer som inte är körbara så kan man skölja dem invändigt med avfettning vilken innehåller emulgeringsmedel som ”löser upp” vattnet och som sedan följer med avfettningen ut. Automatlådor kan vara känsliga och här bör man kolla med en verkstad om man misstänker att det trängt in vatten.

Blås med tryckluft i exempelvis ljusomkopplare och kabelanslutningar. Spreja med 5-56 eller WD 40 som är fuktutdrivande (”WD” står för Water Displacement = vattenavstötande). Töm ur oljan ur motor/växellåda och luta fordonet så att all vätska rinner ur – vatten är tyngre än oljan och lägger sig i botten. Om vattennivån varit så hög som 75 centimeter kan det finnas vatten i förgasare, hjulnav, gaffelben och bensintank. Detta är saker som ofta saknar avtappningspluggar och som inte värms upp under körning och där bör man däremot demontera och avlägsna eventuellt vatten. Sadelstoppningen kan dra i sig rejält med vatten och bör kramas/torkas ur ordentligt.

Det bästa är sedan att använda fordonet. Häll i ny olja och bensin. Häll gärna K-Sprit eller några deciliter E85 i bensintanken så tar spriten hand om eventuellt vatten i bränslesystemet. Kör sedan några mil så att motorn blir ordentligt varmkörd. Lossa påfyllningspluggarna efteråt så att vatten och fukt kan dunsta ut den vägen innan motorn kallnat. Kolla sedan hur oljan ser ut. Är den ren och klar är allting bra, men ser den ut som Baileys likör måste den bytas. Ställ fordonen varmt närmsta tiden – i solen, pannrummet eller med en kupévärmare riktad mot dem så dunstar vattnet snabbare. Vissa legeringar, som till exempel blocket i sachsmotorer, är väldigt korrosionsbenägna och där får man då kolla lite extra så att det inte uppstår fräthål i botten av vattendroppar.

Checklista vid översvämning

  1. Bryt strömmen i fordonen – omgående!
  2. Tappa ur alla oljor – skölj eventuellt med avfettning.
  3. Blås av fordonet med tryckluft och torka med trasa.
  4. Spreja eldetaljer med 5-56 eller WD 40.
  5. Demontera delar som saknar avtappning (hjulnav, gaffelben mm).
  6. Kolla att bromsbeläggen inte fått olja/fett på sig.
  7. Krama ur sadelstoppning och andra sugande material.
  8. Fyll i nya oljor och eventuellt K-sprit.
  9. Kör en längre sträcka. Kolla oljorna efteråt.
  10. Låt fordonen stå varmt och ventilerat närmsta tiden.

 

Jim Lundberg

Rulla till toppen