Behöver man justera motorn om man byter till alkylatbensin?

Fråga: Hej. Undrar hur man justerar om en förgasare som är inställd till 95 oktan, till alkylatbensin tvåtakt. Motorn är Sachs 50/3 troligen med en 8,5mm Bing och sitter på en flakmoped 1189. Direkt när alkylatbensinen nådde förgasaren så började den att fyrtakta och bli helt orkeslös. Justerade det ställbara munstycket till en snålare blandning, resultatet blev något bättre men inte bra. Prövade även med luftskruven. Vid ett tillfälle i uppförsbacke (justerade det ställbara munstycket under körning) märkte jag att kraften i motorn blev betydligt högre än på vanlig 95 oktan med 2 % oljeinblandning. För att sedan på plan mark under olika gaspådrag inse att motorn svarar sämre och mycket ojämnt, precis som man är på väg att få bensinstopp.

Behöver jag även justera tändningen och/eller byta tändstift hårdare/mjukare? Kör på Bosch nr 6 idag. Varför vill jag byta när motorn gick bra på vanlig 95? Tror det är lite bättre för miljön, enklare hantering (det är färdigt), verkar få mer kraft i motorn när den väl går bra och den förbättringen söker jag på hela varvtals registret.

Med vänlig hälsning Kalle

 

Svar: Vi tog kontakt med Lantmännen Aspen AB som gav följande svar:

Alkylatbensin har en lägre densitet än vanlig bensin, därför skall du generellt ge motorn några procent mer bränsle för att undvika en utmagring, jämfört med när du använder vanlig bensin. Observera dock att i vissa fall kan motorn ha gått för fett från början, och mår då bättre av att gå lite magrare. Luft/bränsleblandningen behöver ju också se lite olika ut vid olika driftsförhållanden i din motor och där har du ju lite olika möjligheter med ställbart munstycke och luftskruv, men ingen inställning är perfekt över hela registret.

Tändstiftets värmetal skall du inte behöva ändra vid ett bensinskifte. Däremot har alkylatbensin ett högre motoroktantal (MON) än vanlig bensin, typiskt 92 för alkylat mot 85 för vanlig bensin, vilket minskar risken för knackning i en tvåtaktare och ger möjlighet att ställa om tändningen för att ta ut en lite högre effekt.

Men som du nämner upplever du ”4-taktning” vilket tyder på för fet blandning vilket strider mot den generella principen för alkylatbränsle. Gräver man djupare i ditt problem utifrån de uppgifter som du nämner i din fråga så kan som nämns ovan en lägre densitet än handelsbensin ge en högre flottörhusnivå (flottören sjunker något djupare i alkylatbensin) vilket resulterar att i en flottörförgasare blir det en fetare blandning och risk för som du har upplevt en ”4-taktning”

En justering av luftskruven ger dig bara en förändring i nedre trottelområdet, upp till ca. ¼ . Medan det ställbara huvudmunstycket justerar bränslemängden på WOT (wide open throttle). Eftersom Bingförgasaren har en bränslenål som sköter bränsleblandningen upp till ca. ¾ av trottelvägen kan du i de flesta fall justera denna också (brukar vara försedd med flera spår för höjdjustering)

Hoppas att detta svar har gett dig lite hjälp på vägen.

Med vänlig hälsning:

Lantmännen Aspen AB

Ytterligare frågor kan skickas till oss på info@aspen.se

Tillägg av Jim Lundberg: Den färdigblandade alkylatbensinen för tvåtaktsmotorer har ett oljeinnehåll på 2 procent vilket kan vara för lite i en äldre motor med en bronsbussning vid kolvbulten. Då bör man tillsätta ytterligare 1-2 procent tvåtaktsolja för att bussningen ska få tillräcklig smörjning. Har motorn en nållagrad kolvbult räcker det med 2 procent olja.

Rulla till toppen