Speed moped med trasigt bakhjulslager

Fråga: Hej. Jag har en moped som heter Speed och är, vad jag förstått, en Monarped som är omdöpt för att säljas under detta namn. Årsmodellen är 1954. Den är i gott skick. Nu har ett bakhjulslager pajat på motordriftsidan och det har orsakat en skada på täckbrickan. Jag har även konstaterat att den lilla fjäderbrickan som sitter på bromsexpandern har gått av. Nu letar jag lager och övriga reservdelar till navet. Tacksam för tips om var det kan finnas delar.

Läste en artikel här om alkylatbensin. Min moped fyrtaktar och jag har haft problem med att få flottören ligga rätt. Förstår nu att det beror på bränslet. Om jag väljer 95 oktan – behövs det blyersättning?

Per-Göran Tenbrink

 

Svar: Monarks tvåhjulingar såldes under flera namn, och Speed är mycket riktigt ett av dem. Detta kallas ibland för dekaltrimning. Om du har ILO FP 50-motorn (kedjedrift) så är det troligtvis ett Husqvarna cykelnav på din moped. Delar till dessa hittar man hos lite äldre cykelreparatörer. Kolla runt i din omgivning.

Att motorn fyrtaktar behöver inte bero på bränslet, utan kan bero på igensatt luftfilter, för högt placerad trottelnål eller för stort huvudmunstycke. Alkylatbensinen har en lägre densitet än vad vanlig pumpbensin har vilket kan ge en högre flottörhusnivå på grund av att flottören sjunker något djupare i alkylatbensin. Flottören i Monarpedens Bingförgasare har inte gångjärn utan det sitter en tunn tunga av plåt som ska passas in i ett spår i flottörhuset. Normalt hamnar flottören rätt, men man får kolla ordentligt så tungan inte hoppat ur spåret. Man behöver bara blyersättning i motorer med ventiler – alltså fyrtaktsmotorer. Du kan köra på både 95 eller 98 oktan i din moped.

Jim Lundberg

Rulla till toppen