Hur ställer man växlarna på Kreidler Florett?

Fråga: Hej Jim! Min son Torsten fyllde 15 i våras och köpte en Kreidler Florett Cross – från 70-talet tror jag. Tyvärr kan varken jag eller Torstens pappa något om mopeder eller motorer över huvudtaget. Hittills har Torsten ändå lyckats byta slang i bakhjulet efter punka och bytt kedja, som gick av. Men nu har det kört ihop sig igen. Växlarna (det är en treväxlad fotväxel med kulleder och fjäder) krånglar.

Ett tag fick han bara i ettan och sedan ettan och tvåan. Han gjorde ett försök med att skruva upp kulleden för att dra ut gängorna ett varv, men sedan blev det svårt att sätta tillbaka och kulleden hoppar av (jag tror det är när han försöker lägga i trean.) Hur ska han justera växlarna? Hur funkar egentligen växeln på en Kreidler?

Hälsar Jeanette – en mamma som inte kan hjälpa till.

Jeanette Fagerhall

 

Svar: Jag håller på med en bok som är ett supplement till Stora Tvåtaktsboken där Kreidlermotorn kommer att vara med. Förhoppningsvis blir denna bok klar till jul, men jag kan lägga ut en del från den redan nu. (tror inte Torsten vill vänta så länge…)

Saxat ur boken:

Lägg i friläget mellan 1:an och 2:an och låt växelpedalen återgå i sitt viloläge (bild 46). Kolla att hårnålsfjäderns bägge ben (A) ligger an mot stödtappen i blocket (B) och mot den justerbara excenterskruven (C). Om inte fjäderns bägge ben ligger an mot bägge tapparna kan fjädern vara stukad och kan då försiktigt riktas med en tång. Justeringen av växlarna går ut på att det ska vara lika långt från friläget till 1:ans växel som det är från friläget till 2:ans växel. För att detta ska ske ställer man in växelarmens mittläge genom att vrida på excenterskruven (C) på växelarmen.

Börja med en kontroll. Snurra sakta på bakhjulet och lägg i 1:ans växel och håll kvar pedalen i detta läge. Släpp nu sakta pedalen mot viloläget tills det hörs ett klick inne i motorn precis innan viloläget. Lägg i friläget igen och snurra på bakhjulet igen och lägg nu i 2:ans växel. Håll kvar pedalen och släpp den sakta mot viloläget igen. Precis som i förra exemplet ska det höras ett svagt klick inne i motorn strax innan pedalen når sitt viloläge. Om så inte sker justerar man växelarmens utgångsläge genom att vrida på excenterskruven (C) tills det klickar åt bägge hållen. Lås excenterskruven med dess låsmutter efter avslutad justering.

Om kullederna hoppar isär måste dessa bytas och jag tror att dessa är en standarddetalj. Det kan även vara den lilla låsspriten i kulleden som saknas. Kolla exempelvis med Jacking AB på telefon 0227-133 22

Jim Lundberg

Rulla till toppen