Hur kopplar man in reläet till larmet i Classic Motor nr 10/2014?

Fråga: Hej Jim! Vilka siffror är kablarna på reläet till ditt larm kopplat? Enkel eller dubbel relä? Hur kopplar man utan rörelsedetektor? Vad har du för lysdiod? Hur många sekunder för att stänga larmet?

Bengt Arvidsson

 

Svar: Svar: Larmet ifråga är ett lättbyggt larm som finns beskrivet i Classic Motor nr 10/2014 och kan användas i både bil, hem och garage. Jag tar frågorna i tur och ordning:

1. Det relä som jag använt i min larmcentral är från min skrotlåda och har inte den typ av numrering som man kan hitta på exempelvis bilreläer där det kan 56a, 56b, 30 och 15. På mitt relä är alla anslutningsstift numrerade 1-12 (tre rader med fyra stift i varje). På bilden nedan syns detta uppförstorat.

2. Mitt relä består av fyra växlande enheter varav två används. En till larmslingan och en till larmsirenen.

3. I en larmslinga ligger alla givare i serie, precis som lamporna i en julgransbelysning. Det är bara när man vill ansluta en givare som man öppnar upp slingan och kopplar in givaren.

4. Lysdioden är en röd diod på 5 mm med inbyggd blinkfunktion som finns på Kjell & Company (artikelnummer 90500). Den ska ha en spänning på 4,5 volt vilket man enkelt löser med ett förkopplingsmotstånd på 400-500 Ohm (seriekopplat med dioden) när den ska anslutas till 12 volt.

5. Detta larm har inga som helst finesser i form av tidsstyrning eller liknande. Om larmet går så löser larmcentralen ut på mindre än en sekund och larmar tills någon stänger av den.

Jim Lundberg

Hur kopplar man in reläet till larmet i Classic Motor nr 10/2014?
Närbild på reläet i larmcentralen.
Hur kopplar man in reläet till larmet i Classic Motor nr 10/2014?
Kopplingsschema för larmcentralen. Storleken är som ett cigarettpaket och har få komponenter.
Rulla till toppen