Slirande lameller på JB 150

Fråga: Vad gör man med slirande lameller? Min JB 150 cc har fått nya korklameller och SAE 50-olja, den går bra på 1:a och 2:a växeln men slirar på 3:an. Kan man sätta i hårdare fjädrar? I så fall: hur skall dom vara och vet du var man får tag på detta.

Tack för en bra tidning

Thomas Nilsson

 

Svar: Nya lameller kan behöva planslipas för att samtliga korkar ska ligga an helt mot stållamellerna. Särskilt om man har tillverkat och monterat korkbitarna själv. Att det slirar på högsta växeln är ”normalt”, det vill säga det är då som kopplingen ska överföra det högsta vridmomentet. Självklart ska inte kopplingen slira på någon växel annat än om man drar in kopplingshandtaget.

Oljenivån får inte vara för hög i växellådan. När man talar om ”våt” koppling så innebär det att kopplingen klarar av att befinnas sig i en oljeatmosfär, men inte att dränkas i olja. JB 150-motorn ska ha 5 dl SAE 50 motorolja i växellådan. Fjädrarna i JB-motorns koppling är inte justerbara. Det man kan testa, förutom byte till nya fjädrar, är att lägga i en shimsbricka i varje fjäderkopp så ökar fjädertrycket. Tjockleken på brickorna får man prova sig fram till. Är de för tjocka kommer fjädrarna att bottna vid frikoppling.

Om man vill byta till nya fjädrar kanske det finns fjädrar till någon moped som passar. Man kan också ha två fjädrar koncentriskt i varandra, alltså en mindre fäder i den originalfjädern, men helst ska dessa vara lindade åt motsatt håll så de inte kan åka in i varandra. Vissa fjäderverkstäder kan annars ta på sig att tillverka en liten serie med fjädrar. Ring runt och kolla.

Jim Lundberg

Rulla till toppen