Renovera sachsmotor

Fråga: Hej Jim! Jag var inne på en annan tråd (fel tråd) och pratade tändningsproblem på en Sachsmotor. Jag har bytt brytare, konding och tändningen är ställd enligt dina beskrivningar. Jag gjorde även spiktestet* på spolen och gnistan är minst 5 mm från gods. Jag köpte även en ny spole för att vara på den säkra sidan, men innan bytet tog jag bort tänd plattan och det visade sig att fjädern i packboxen hade trillat ut, men inget oljeläckage. Den boxen kommer jag naturligtvis byta och då är det väl lika bra att byta på den andra sidan också.

Har du eller någon några tips gällande den stundande lilla renoveringen, så att jag inte gör på fel sätt? Kanske jag till och med skulle ta bort cyllen för att begrunda kolven och ringarna, vad vet jag? Jag kanske ska tala om hur felet uppstod. Min granne (moppens ägare) var ute och körde sin flakmoppe, som han gör varje dag och helt plötsligt bara slocknade motorn, ingen hosta eller liknande från motorn.

Lasse Evertson

 

Svar: Om en motor dör utan minsta förvarning eller liknande så är det troligtvis tändsystemet som gett upp. Om du har bytt och justerat allt där bör den biten vara avklarad, även om 5 mm gnista i fria luften är det minsta tändsystemet ska klara av. I Classic Motor nummer 11/2014 (i butik 21 oktober – till prenumeranter den 15:e) kommer jag att visa vad som händer när man gradvis ökar lufttrycket runt ett tändstift.

Det som låter lite märkligt är att du ser fjädern till packboxen från utsidan. Antingen är packboxen felvänd (fjädern ska vara vänd in mot vevhuset) eller så sitter det en dubbelläppad packbox i motorn. Om det är det senare kan det förklara varför det inte läckt vid packboxen eftersom den har en tätningsläpp och fjäder på insidan också.

Ett annat scenario som kan vara orsak till att motorn stannade tvärt kan vara att det är en enkelläppad packbox (felvänd) där fjädern släppte vilket leder till att vevhuskompressionen i princip upphör i samma stund som packboxen havererar. Men då borde det läckt ut oljeblandad bensin ur packboxen. Fast en motor kan fungerar med en fjäderlös packbox, men då bara på höga varv.

Nu vet jag inte hur mycket du tänkt göra med motorn, men att lyfta på cylindern är aldrig fel om man inte vet vad motorn varit med om. Om cylinderloppet är fritt från repor och vändkanten liten kan man kosta på sig nya kolvringar – bara man honar cylindern först så ringarna kan slita in sig snabbt. Sachsmotorer är inte de tystaste på marknaden, men fungerar oftast bra trots lite mekaniskt oväsen. Låt någon kunnig lyssna/provköra.

Jim Lundberg

* Spiktestet: Att man stoppar i en spik i tändhatten och håller denna nära jord (minsta 5 mm) för att se hur lång gnista tändsystemet klarar.

Rulla till toppen