Ford Zephyr: Laddningsproblem

Fråga: Jag har problem med laddningen på min Ford Zephyr 6 Mk III 1965.
Jag bytte laddningsrelä från ett fyrkantigt som ökade styrkan den röda laddningslampan när jag gasade, med följd att jag stängde av den och batteriet var tomt, men den startade med startkablar.
Jag bytte ut reläet mot ett Lucas avlångt som jag såg satt på en annan Zephyr och lampan lyste starkt rött, när jag gasade så blev den lite svagare röd.

Jag funderar på om det kan vara fel generator som sitter på motorn nu? Jag har bytt kolen på denna.
Jag har en till Lucas generator som är lite kortare och har ringkabelskor i stället för flatstift som den som sitter monterad nu.

Om jag nu väljer att montera en växelströmsgenerator från Ford, typ, vad behöver jag byta i sådana fall? Jag vill ha minst problem och skulle helst vilja bara byta generatorn.
Hade inte Zephyr 1967 Växelströmsgenerator?

Funderande värmlänning.

Svar: En sak är i alla fall klar och det är valet av laddningsregulator. Lucas likströmsgeneratorer var inte självmagnetiserande. Utan ström från batteriet via laddningsregulatorn till ankarlindningen kan de inte ladda.

Eftersom du verkar få lite laddning med Lucasregulatorn är kanske felet dålig kontakt? Kontrollera alla anslutningar (glöm inte kontakterna inne i laddningsregulatorn) innan du ger upp helt, och ta gärna hjälp av någon som kan mäta upp komponenterna.

Att bara byta ut en likströmsgenerator mot en växelströmsgenerator löser inte problemet och du måste i de flesta fall även byta till en passande laddningsregulator samt dra om kablarna. Om Zephyr hade växelströmsgenerator 1967 kan jag inte svara på. Jag har för mig om att Lucas inte gick över till sådana förrän i början av 1970-talet.

Lycka till

Robert Gustavsson

Rulla till toppen