NV 11 som går orent på fullgas

Fråga: Hej Jim. Min NV 11 från 1955 med DKW-motorn är nu i trafik, men går orent och har en toppfart kring 58 km/t, (enligt modern GPS i telefonen), Orörd cylinder, nya kolvringar. Den går orent på fullgas, och jag har problem med att topplockspackningen inte tätar helt. Har du några tips om vad jag kan göra. Brytarspetsarna har rätt avstånd. men jag har inte kollat tändningen än, jag menar gradtalet mm. Kan andra saker som tändspole med mera påverka hur rent den går vid fullgas?

Ps. Nu har jag lagt till min senaste kommentar angående bromsarna i min tidigare fråga om bromskvaliteten på en NV.

Tack på förhand, mvh Arne

 

Svar: Ett bra test är att göra vad som i England kallas för ”plug chop” – tändstiftstestet. Man kör då fordonet på olika register (lågfart, mellanfart och fullgas) och kollar hur tändstiftet ser ut efter en stunds körning. I ditt fall handlar det om fullgas – en NV 11 ska gå fortare än 58 km/t. Gör så här: kör en längre sträcka på fullgas – kanske en kilometer. Stång av motorn i farten och rulla in till vägkanten och kolla på tändstiftet. Är det vått så är gnista dålig, är det sotigt får motorn för fet bränsleblandning och är stiftet kritvitt är tändningen för sen eller blandningen för mager. Observera att motorn inte får gå på något annat register, exempelvis tomgång, efter provkörningen – då kommer stiftet att visa hur motorn fungerar på tomgång istället.

Ett läckande topplock är förmodligen skevt och kan planas genom att man lägger ett slippapper (korn180-240) på en planskiva (glasbord) och drar det fram och tillbaka mot papperet. Se bara till att inte luta på locket under arbetet eller att det bildas en ”våg” på papperet. – håll det spänt. Undvik packningsklister och liknande till topplock – det kan bränna fast.

Jim Lundberg

Rulla till toppen