DKW RT 250 med kickproblem

Fråga: Hej Jim! Har precis köpt en DKW RT250 i fint bruksskick som jag tänker snygga till. Det finns ett problem med kicken. Den fastnar så att man får lägga i en växel och rulla lite för att den ska lossna. Den kan även fastna på så vis att det känns som att den kilas fast. Lossade på kåpan igår för att inspektera. Noterar att kedjan därinne är ganska glapp, ska den vara det? Noterar även att själva kickaxeln går att vicka på ganska mycket, säkert mellan 5 och 10 mm i ändläget. Sitter det en lagring längre in?

Fick precis din bok Jims mekarhörna i födelsedagspresent. Supertrevlig bok! Stora Tvåtaktsboken ska inhandlas inom kort men tänkte fråga dig om kicken innan dess.

Med vänlig hälsning

Jörgen

 

Svar: Det är svårt att säga vad som hänt med din kick, men det händer att den klack i blocket som utgör kickstoppet har brustit. Detta är ingen allvarlig skada och det går lätt att löda tillbaka klacken med zinklod. På bilden ovan kan man ana lodet efter en sådan reparation. Kolla så att den inte har brustit på din motor och ligger löst och ställer till det innanför kåpan. Jag tror att felet är enkelt att hitta. Kickaxeln får stöd av kåpan i ytterkant och kan därför upplevas som glapp utan kåpan. Transmissionskedjan i denna motor har ganska kort frigående sektion på kedjan mellan dreven (endast 7-8 rullar) och ska därför inte vara allt för sladdrig.

Jag har inga mått att ge dig, men den bör nog inte kunna röras mer än 20 mm totalt uppåt/nedåt på mitten av den frigående delen. Den får absolut inte ta i något inne i motorn. DKW 250-motorn är med i Stora Tvåtaktsboken med en komplett reparationsanvisning. Kul att du tyckte om boken Jims Mekarhörna. Hoppas du även blir nöjd med Stora Tvåtaktsboken!

Jim Lundberg

DKW RT 250 med kickproblem
Klassiskt fel på DKW 250. Den klack som utgör kickstoppet har brustit. Går dock att löda tillbaka i blocket med exempelvis zink.
Rulla till toppen