Vad är det för spole i min NV 11?

Fråga: Hej igen Jim. Gäller min NV 11 från 1951 med DKW-motorn. Den har ju en utanpåliggande tändspole med mera i en låda. Hur och vart mäter jag för att kontrollera om den laddar. Vad är det för spole med brytare som sitter nedanför tändspolen? Vad har dessa brytare för funktion, kan man bara genom att titta på dom när motorn går avgöra om dom fungerar?

 

Tack på förhand

 

Mvh Arne

 

Svar: Jag har tyvärr inte skruvat med elsystemet på NV 11, men där har man samlat en del av komponenterna i en bakelitlåda. Jag tror att den spole du avser är laddningsreläet (nr 24 på bilden). Jag vet inte hur detta relä arbetar, men om motorn är i gång bör kontakterna på detta arbeta i någon grad. Att kolla laddningen kan göras på fler sätt. Det enklaste är att starta motorn och slå på lyset. Om nu lyset blir starkare när man varvar upp motorn kan man konstatera att generatorn laddar, men hur mycket är osäkert.

Har man en pålitlig multimeter kan man mäta spänningen över batteriets poler. Då ska spänningen uppgå till cirka 7-7,2 volt (gäller alla 6-voltsbatterier) om laddningsspänningen är korrekt. Vid testet ska man då varva upp motorn eftersom generatorn inte ger full effekt på låga varv. Spänningen ska ligga på cirka 7 volt oavsett om man har lyset på eller inte, med små variationer.

 

Jim Lundberg

Rulla till toppen