Byta packbox på Husqvarna Novolette

Fråga: Hej Jim! Jag har ett par frågor angående axeltätningar/packboxar på Husqvarna Novolette, med Rexmotor: Finns det en packbox/ axeltätning bakom remhjulet? Är det ett svårt jobb om man skulle byta den, man måste väl demontera remskivan och kanske motorblock för att komma åt den, brukar den sitta fast jättehårt så man måste ha en speciell avdragare till exempel, och är de svåra att få tag på tror du? Om packboxen är otät hur yttrar sig det då på motorn?

Mvh Anders

 

Svar: Novolettemotorn har en reduceringsväxel som är sammanbyggd med vevhuset och som smörjs av oljan i bensinen. Av den anledningen är det alltså vevhuskompression i hela motorn – inte bara i själva vevhuset. Bakom remskivan sitter det mycket riktigt en packbox och om denna läcker tappar motorn vevhuskompression vilket resulterar i ojämn, eller obefintlig, tomgång. Det är inte ovanligt att man måste trampa upp i hög fart för att motorn överhuvudtaget ska starta, och får man då igång den så stannar den direkt om man släpper lite på gasen.

Stora Tvåtaktsboken finns en komplett reparationsanvisning för Rexmotorn i Husqvarna Novolette. Innanför remskivan sitter en medbringarhylsa som sitter hårt på en kona. Hylsan är härdad och därmed ganska skör vilket innebär att en vanlig universalavdragare med två eller tre armar kan bryta av den lilla flänsen i hylsans innerkant. Husqvarnas eget verktyg består av ett kraftigt metallrör som man trär över hylsan. I röret sitter det två skruvar ingängade som dras in i de två hålen i hylsan är kopplingens kulor sitter. I rörets ytterände sitter en stor skruv som trycker mot axeln ände när hylsan ska dras bort.

En ”quick-fixmetod” är att man lägger upp axeln med sin hylsa på ett mothåll och sedan knackar man (lite försiktigt) på hylsan med en kopparhammare, gärna i kombination med värme från en varmluftspistol eller gasolbrännare. Värm med omdöme. Även om den gamla packboxen ska bytas kan värmen från en gasolbrännare få härdningen att gå ur hylsan. Värm inte mer än att hylsan får en svagt gulskimrande yta (cirka 200 grader). Blir den blå har den uppnått dryga 300 grader och kan tappa härdningen. Packboxen går att pilla ur från utsidan med en liten skruvmejsel eller liknande. Man kan även sticka ett hål i sidan på packboxen med en vass syl och dra i en plåtskruv i hålet. Sedan drar man i plåtskruven med en hovtång.

Jim Lundberg

Byta packbox på Husqvarna Novolette
Hylsan sitter hårt på en kona och har två hål där kulorna i kopplingen griper in.
Rulla till toppen