Tomgångsproblem på Husqvarna Novolette

Fråga: Hej Jim. Jag har väckt liv en Novolette 3311 från 1953 som stått mycket länge. Händige Harry har någon gång mekat med den så styrstiftet till svänghjulet var bortborrat och tändsystemet misshandlat. Han gav dock upp sedan han knackat ner flottören i flottörhuset med en hammare. Med god hjälp av Stora Tvåtaktsboken och detta forum så fungerar den mycket bra igen!

En detalj har jag kört fast på – tomgång i frikopplat läge. Jag blir inte klok på inställningen av relationen mellan trottel och frikopplingsarm. Motorn stannar i frikopplat läge, nu gör det inte så mycket eftersom den är mycket lättstartad. Med det kan bli lite kaotiskt på cykelbanan hos mina medtrafikanter när jag trampar fram i låg hastighet och sedan startar motorn. Vet du eller någon som läser detta vad jag gör för fel? Har en 3521 som har glidnipplar i gas/kopplingsreglaget och dessa kan justeras individuellt.

Johan

 

Svar: Det var ett tag sedan jag körde en Husqvarna Novolette med kulkopplingen (av/på), men om jag minns rätt så fungerar gashandtaget så att motorn kopplas in till remmen/bakhjulet när man vrider på gashandtaget och när man drar ner gasen frikopplas motorn som då ska gå ner på tomgång. Sitter det ingen vajerspännare i trottellocket? (pilen på bilden) Bingförgasaren saknar den klassiska trottelstoppskruven (tomgångsskruv) och då får man spänna vajern så att man får önskad tomgång. Nackdelen med detta arrangemang är att tomgångsvarvtalet kan ändras när man vrider på styret.

Kul att du är nöjd med Stora Tvåtaktsboken och Classic Motors hemsida. Här samlas många kunniga besökare och delar ut kunskap!

Jim Lundberg

Rulla till toppen