Mäta axialspel på vevaxel

Fråga: Hej Jim. I ditt reportage om en helrenovering av en Sachs 50cc, provmonteras blockhalvorna tillsammans med lagren och vevpartiet. Därefter mäts det axiella spelet på axeln med en indikatorklocka. Man får intrycket av att det går att göra så på alla mopedmotorer, men det är väl bara de som har delbara lager så kallade magnetlager. Har jag fel?

Hans Persson

 

Svar: På sachsmotorn med sina delade kullager sitter vevaxeln ”lös” eftersom dessa lager bara tar upp axiell last i en riktning och kan därför lätt röra sig axiellt. Av den anledningen kan man lätt och noggrant kolla axialspelet med en indikatorklocka. Det är bara att placera klockans mätstav mot axeln och sedan dra axeln utåt/inåt.

I en motor med vanliga spårkullager är vevaxeln styrd axiellt i bägge riktningar eftersom dessa lager tar upp axiella laster åt båda hållen. Mäter man med en indikatorklocka på en sådan konstruktion får man bara se axialspelet i själva lagren – inte om det saknas shims eftersom lagren sitter med presspassning i block och på axlarna.

När man monterar nya ramlager ska man alltid mäta in deras läge i blocket och jämföra detta mått med vevaxelns bredd. Utifrån detta lägger man in shims för att vevaxelns utrymme i längdled ska bli så litet som möjligt utan att lagren hamnar i spänn. Detta är särskilt viktigt när det gäller magnetlager och här shimsar man tills axialspelet ligger på typiskt 0,05-0,10 mm för en liten mopedmotor. Här kan den noggranna indikatorklockan visa exakt hur spelet blev när motorn sitter hopskruvad.

Jim Lundberg

Mäta axialspel på vevaxel
Vevaxelns bredd mäts upp. Eventuella shims placeras antingen på vevaxeln eller i blockets lagerlägen.
Rulla till toppen