Kicken fastnar på NV 11 med DKW-motor

Fråga: Hej. Har en NV 11 med DKW 125 från1951. Varför fastnar kicken längst ner när motorn går igång? Det behövs alltid 4-7 kickar för att få igång den, när jag kickar fjädrar den tillbaka till ursprungsläget, men när den väl startar så fastnar kicken i nedre läget och jag måste ta tillbaka den manuellt. Man hör dessutom hur den sliter på kuggarna. Är det kickfjädern som är för dålig och behöver spännas, eller vad kan man göra?

Arne Jogesäter

 

Svar: Det kan vara kickfjädern som behöver spännas något varv, men det kan även bero på att något kärvar. Testa med att lossa på transmissionskåpans samtliga skruvar några varv. Kåpans läge på motorn är styrd på två ställen. En tapp upptill/framtill samt den lilla rörhylsan (se bild). Om kåpan går att rucka på när skruvarna lossats kan det bero på att någon styrning saknas och hamnar kåpan det minsta fel på motorn kan kickaxeln kärva.

Varför kicken bara fastnar när motorn är igång kan jag tyvärr inte svara på. Det kan bero på att den lilla kraft som det frikopplade kickdrevet utövar på kicken när motorn går blir tungan på vågen så att kicken stannar kvar i det läget.

Jim Lundberg

Rulla till toppen