0,4 eller 0,5 mm i brytaravstånd?

Fråga: Hej Jim. Vad gäller för brytaravstånd, angående avståendet mellan brytarspetsar på en äldre 2-taktsmotor exempel min DKW 125 från 1951. Om avståndet ska vara 0,4 till 0,5 mm, vart är bäst att ligga, ska det var närmare 0,5 än 0,4, och varför?

Mvh Arne

 

Svar: De flesta tillverkare av tändsystem förespråkar ett brytaravstånd på någonstans mellan 0,3 till 0,6 mm. Om avståndet blir för litet ökar kontaktavbränningen och gnistan blir något svagare på grund av att tiden för brytningen blir längre, vilket i sin tur beror på den ljusbåge (plasma) som uppstår, inte släcks så snabbt om kontakterna inte går isär tillräckligt. Ökar man brytaravståndet för mycket finns det dels risk för att brytarfjädern inte hinner stänga kontakterna på höga varv, dels att tändspolen inte hinner ”laddas upp” ordentligt inför nästa tändning.

När det handlar om magnettändning blir brytaravståndet mer kritiskt eftersom dessa tändsystem har ett pulserande strömflöde och då måste brytarna öppna när strömmen i primärkretsen är som högst vilket är en väldigt kort tid per motorvarv. Typiskt avstånd vid magnettändning är 0,3-0,4 mm. Skriv gärna i orden Abriss eller Fältbrytningsavstånd i sökrutan uppe till höger så kan du läsa fler artiklar om magnettändning.

På din NV med DKW-motor är det dock batteritändning och då har man ett kontinuerligt strömflöde vilket innebär att brytaravståndet blir lite mindre kritiskt. Lägger man avståndet på 0,5 mm blir avbränningen något mindre. Men om motorn då börjar misstända på höga varv kan det vara aktuellt att minska det något. Fast om fabriken uppger 0,4-0,5 mm så ska allt fungera bra inom dessa värden – förutsatt att brytarna är i bra skick.

Jim Lundberg

Rulla till toppen