Montering av ramlager i ILO Piano

Fråga: Hej Jim! Jag är i farten igen med renovering av min 3-växlade ILO Piano. Har i dagarna fått hem en ritovev som ska monteras i motorn. Kan du beskriva hur jag enklast och i vilken ordningsföljd jag bör gå till väga för att montera lager och vevparti i motorn? Motorblocken är nu helt rena från lager och löstagbara delar.

Mvh

 

Svar: Generellt vid lagermontering ska man först pressa dit lagren där de går som tyngst. Går de hyfsat lätt på vevaxeln, men väldigt trögt i sina hål i blocket så bör de monteras i blocket först. Huvudsaken är att inte vevaxeln utsätts för så hårt axiellt tryck när blockhalvorna dras ihop.

ILO-motorn har ju distansringar av stål i blocket som lagren ska in i och stålringar påverkas ju inte så mycket av värme som aluminium, men det kan ändå vara idé att pressa på lagren på vevaxeln först och sedan värma blocket så att lagren går in lite lättare där. Tänk på att alltid avlasta vevtappen från krafter – både när lagren ska på axeln och när axeln ska in i motorn (se understa bilden). En vevaxel får inte kasta mer än ett par, tre hundradels millimeter.

Skjut därför vevskivorna över ett stadigt plattjärn som klämts fast i ett skruvstäd, eller tillverka mojängen på översta bilden – ett litet mobilt städ för montering av ramlager. Då får den översta skivan stöd och vevtappen kommer inte att belastas när lagret knackas/pressas på tappen. Ibland händer det att lagren går väldigt tungt i både block och på vevaxeln trots att man värmer/kyler alla delar. Då kan man behöva putsa litet på axeltapparna med fint slippapper. Smörj även med lite olja.

En bra sak är också att sticka in en metallbit mellan vevskivorna, 180 grader från vevtappen. Välj en bit som passar så bra att den hänger kvar mellan skivorna. Shimsa annars med tunn plåt – exempelvis från en aluminiumburk, så att denne metallbit verkligen ligger i kontakt med bägge skivorna. När man nu drar ihop blockhalvorna runt vevaxeln får vevtappen stöd från denna metallbit så att brytningar undviks. Glöm inte att ta bort metallbiten efteråt.

Jim Lundberg

Montering av ramlager i ILO Piano
Vevaxeln träs över städets överdel. När lagret knackas eller pressas på plats tar den över vevskivan upp all kraft och vevtappen är helt avlastad.
Montering av ramlager i ILO Piano
Om ramlagren går trögt i både block och på vevaxeln bör man stoppa in en passande metallbit mellan vevskivorna, 180 grader från vevtappen, så att den senare inte utsätts för brytningar när blockhalvorna dras ihop.
Rulla till toppen