Är kolvringarna för stora?

Fråga: Hej jag håller på att montera kolvringar i kolvar till mitt projekt men har stött på ett problem med oljeringarna. Det är så när jag nu monterat oljeringarna så ser de ut att vara ganska så mycket större än kolven fast det ska vara rätt dimension på grejerna. Monterar jag fjädersegmentet löst in i cylindern så får jag inte plats med den, den är alltså för stor.

Den skall inte överlappas då den är färgad röd och grön på varsin ände. Hur hård spänst ska det vara på fjäderringen? Det är en 0.20″kolv med ringar men kikade lite på att sätta i STD fjäder istället då även den är ganska precis men ändå lite mindre.

Carl-Johan Hammarström

 

Svar: Uppbyggda kolvringar av expandertyp känns ofta väldig stora och man kan lätt tro att något är fel. Om det är samma typ som på bilden ovan så ska röd och grön ände mycket riktigt ligga mot varandra. Denna typ av ringar är svåra att trycka ihop och man måste därför använda någon form av verktyg som pressar ihop den när kolven ska ner i loppet. På nedre bilden används en plåtremsa (0,8 mm) och en stor slangklämma som drar ihop ”paketet”. Överdimensionen 0.20″ motsvarar ungefär 0,5 mm viket ger tre gånger mer på ringens omkrets – alltså 1,5 mm. Det betyder att en standardring skulle få ett ringgap som är 1,5 mm för stort i en cylinder med 0.20″ borr. Det märks alltså direkt om ringarna har fel dimension.

Men det händer att man får fel grejor och kolla för säkerhets skull att alla ringar har ett gap på några tiondels millimeter på cylinderns minsta sektion vilket är nedanför den undre vändkanten om motorn är oborrad. Nu vet jag inte vilken cylinderdiameter din motor har, men en bra tumregel för kolvringsgap är en tiondels millimeter gap per tum cylinderdiameter. Har man en cylinder på exempelvis 4 tum ska ringgapet vara 4×0,1=0,4 mm.

Jim Lundberg

Är kolvringarna för stora?
Ett enkelt verktyg för montering av kolvar kan man göra av en plåtremsa och en slangklämma. Dra bara ihop verktyget så pass att kolven fortfarande går att trycka ner genom verktyget. Om cylindern är nyborrad kan det ibland vara bra att fasa av överkanten på loppet någon tiondel med en fin fil eller smärgelduk.
Rulla till toppen