Mindre framdrev till JB 128

Fråga: Jag äger en Monark M 75 med en JB 128 cc och tycker att den är lite trög i starten. Du, Jim skrev i en artikel följande; ”Jag har kört över tusen mil på JB 128:an och kan skriv under på att de är tröga. Men det finns bot och bättring! Motordrevet till drivkedjan brukar ha 13 kugg. Ett byte till 12 kugg gör en väldig skillnad”. Originaldrevningen är för hög helt enkelt. Nu till min fråga, var hittar jag detta drev? Skall något mer bytas?

Lars-Göran Vinsmo

 

Svar: JB-motorn på 128 kubik har ju bara två växlar och då har man inte så mycket att välja på när det blåser motvind eller när man kör i långa uppförsbackar. Jag har (med 13 kuggar) varit tvungen att lägga i 1:an på plan mark när det varit hård motvind eftersom 2:an då blir så hög att motorn helt enkelt inte orkar varva ur. En kugg mindre på framdrevet gör faktiskt skillnad och för mig höjde det faktiskt toppfarten eftersom motorn nu kunde komma upp i ett varvtal där den ger full effekt. Samma resultat uppnås genom att öka antalet kugg på bakdrevet med 3-4 stycken. Inget annat behöver bytas på cykeln – möjligtvis måste kedjans längd ändras om bakhjulsjusteringarna inte räcker till.

Jag brukar ibland kika efter drev med 12 kuggar på marknader, men har hittills bara hittat ett som jag satte på min NV med JB 128:an. Den motorcykeln (och drevet) är numera såld och jag letar återigen efter ett drev med 12 kuggar till min Maraton (dekaltrimmad NV). Kolla med C-G Jansson på telefon 070-229 68 43.

Jim Lundberg

Rulla till toppen