Kawasaki Z 400 som knackar när den står på sidostödet

Fråga: Tjena. Har en Kawasaki Z 400 LTD 1983. 300 mil. Kanonfin. Har försökt sälja den, men när den står på sidostödet, börjar det knacka i motorn. Tittar jag gluggen där man ser oljenivån är det tomt på olja. Men när jag kör den så visar det att det är rätt nivå på oljan. Har lyssnat på mc-verkstäder. Dom vet ej varför. Öppna motorn kostar lika mycket som den är värd 10-15000. Skall det vara så här?

Lars Söderström

 

Svar: Det är svårt att ställa en ”diagnos” när man inte hört själva ljudet, alltså hur knackningarna låter. Om den knackar på grund av oljebrist i lagren eller om det kanske beror på att en liggande axel i motorn har för stort axialspel och rör sig i sidled när motorcykeln lutar på sidostödet. Om det finns en oljetryckslampa och den slocknar bör det finnas tryck. Man kan ansluta en tryckmätare i hålet för oljetrycksgivare så får man ett säkert resultat, men om motorn bara gått 300 mil bör inte oljetrycket vara lågt – i alla fall inte på grund av sliten oljepump eller stora lagerspel.

Kamkedjan kan föra oljud och den sträcker sig mest under de första milen man kör och om motorcykel har en manuell kedjesträckare, eller att den automatiska har fastnat, kan kedjan vara för slak och väsnas, men kanske inte som knackningar, utan mer som ett rassel. Nivåpluggen på en tvåhjuling visar bara rätt oljenivå när motorcykeln står absolut lodrätt.

Är det någon som har hört samma ljud ur sin Kawasaki och vet orsaken? Lämna gärna en kommentar i fältet nedan.

Jim Lundberg

Rulla till toppen