Volvo 740: elproblem

Fråga: Hej igen Clasic Motor!

Det är jag igen med den trötta Volvo 740 1986:an som jag trodde behövde trimmas eftersom den var allt annat än snabb! Det räckte dock med att ställa in tändningen så märktes en extrem skillnad och den blev mycket piggare och slutade glödtända efter att man stängt av den. Tack så mycket för hjälpen!

Men nu till ytligare ett problem. Ett varseljus hade slocknat så jag beslöt mig för att sätta in LED-lampor som jag har hört ska vara jättebra. Efter att jag monterat in en sådan lampa och vred om nyckeln så lös det ingenting alls. Jag fick fram och antog att lampan var trasig så jag köpte en vanlig glödlampa av rätt typ och monterade dit, men då lös inget av varseljusen och även instrumentbelysningen hade slocknat. Kollade då om en säkring hade gått och jo mycket riktigt hade säkring nr 25 gått. Jag bytte säkringen men det blev ingen skillnad. Inget varseljus varken fram eller bak och ingen instrumentbelysning.

Vad kan felet vara? Är inte så duktig på el, så hoppas att jag kan få hjälp av er extrema kunskap! Tack för en jättebra tidning och webbsida! Ni är bäst!

Svar: Tack för berömmet. Kul att det löste sig och att du numera har en piggare och snabbare (och troligen bensinsnålare) Volvo.

Angående ditt elfel så verkar det hänga ihop med säkring 25. Det är möjligt att det blev en överbelastning och att kabel helt enkelt gick åt pipan.

Prova om det kommer ström med hjälp av en testmejsel på det ingående stiftet till säkring 25. Om testmejseln inte lyser ligger felet i kablarna före dosan, om den lyser finns problemet efter dosan.

Det går även att dra en kabel direkt från batteriet och lägga mot utgående stift i säkringsdosan. Om varselljusen fungerar då ligger felet i kablarna som går till dosan, om de inte lyser finns problemet i de kablar som går från dosan.

Därefter är det ”bara” att mäta vidare tills du hittar felet.

Lycka till

Robert Gustavsson

Fler eltips? Lämna dem i rutan för kommentarer nedan.

Rulla till toppen