Hur honar man cylindrar?

Fråga: Hona Jawa 350 cylindrar? Har ett litet antal cylindrar till Jawa 350 från typ 1952-1968 med angiven motor effekt 14-18 hk alltså med måttliga portar. Vanlig vändspolning med två avgas, två överströmmare och en dubbel insugningsport per cylinder. Tyvärr har dessa cylindrar legat i ett uthus så det finns lite rostangrepp i cylinderloppen, ingen gravrost, men ändå tillräckligt för att inte bara montera och köra i tron att kolvringarna skall skrapa av rosten. Så jag tänkte försöka att hona dem själv enligt beskrivning i Stora Tvåtaktsboken.

Jawan har:

  • Slaglängd 65 mm.
  • Kolvdiameter 58 mm.
  • Total cylinderloppslängd 140 mm.

Jim skriver att man skall smörja med tunn olja, vad avses lämpligtvis här, symaskinsolja eller fotogen/avfettning?

Jim skriver rekommenderat varvtal 200-300 r/m och snabba rörelser ut och in. Mellan tummen och pekfingret ett drag i sekunden eller vad rekommenderas för att få rätt kryssmönster?

300 r/m motsvarar ju 5 r/s då skulle det bli 5 varv genom hela cylinderloppet. Har tänkt mig använda Biltemas större honingsverktyg med tre armar och avsedd för cylinderdiametrar från 55 (2″-7″) mm och uppåt. (art nr 192275) är det gångbart?

MVH

Bengt Göransson

.

Svar: Honingsverktyget som du nämner bör fungera utmärkt till dina cylindrar. Kanske att trycket på stenarna blir lite klent då cylinderdiametern ligger rätt nära verktygets minsta mått och då pressar inte verktygets fjäder ut stenarna med full kraft. Men det är inte skadligt utan leder i värsta fall till att det tar lite längre tid att få en ren yta i loppet. Rost, även i små mängder, fungerar som ett slipmedel och kan gå illa åt kolv och särskilt kolvringar om loppet är överdraget med en rosthinna.

Vissa honingsverktyg kan man köra torra, men min erfarenhet är att stenarna slits mer och dessutom kan de börja studsa mot ytan och ge fula märken i loppet. Med ”tunn olja” avses i stort sett vad som helst utom tjock olja (SAE 50) eftersom en tjockare olja lyfter stenarna från ytan. Det blir lite som vattenplaning, och då tar arbetet onödigt lång tid. Jag använder det som står inom räckhåll när jag honar cylindrar – lacknafta, 5-56, vapenolja, motorolja (typ SAE 10-40) eller skärolja. Allt fungerar och någon skillnad på slutresultatet kan jag inte se.

När det gäller vinkeln på slipreporna råder lika många åsikter som när man ställer frågan om vilken olja som är bäst. Om vi börjar med ytterligheterna: Säg att vi har sliprepor som är längsgående. Alltså helt parallella till kolvens rörelse. Då kan oljan och gaserna läcka förbi kolvringarna genom reporna. Går vi till nästa ytterlighet – att vi har sliprepor som är vinkelräta mot loppet så blir läckaget minimalt, men dessa repor kommer att haka tag i kolvringarna och fungera lite som en fil mot ringarna.

Av denna anledning kompromissar man med att lägga slipreporna på snedden, typ 30-45 grader relativt loppets längdriktning. Då får man ett litet läckage samtidigt som man är snäll mot kolvringarna som då sneddar mot reporna. Det finns givetvis de som hävdar att vinkeln är ”livsviktig” för motorns funktion vilket är fel. På en fyrtaktsmotor kan vissa vinklar eventuellt ge en något högre oljeförbrukning under inkörningen, men dessa sliprepor är inte för evigt – de nöts så småningom bort. Om du märker att slipreporna lutar för lite får du antingen dra borrmaskinen fortare uppåt och nedåt eller så minskar du varvtalet på maskinen. Viktigt är dock att skölja av cylindern noga efteråt så inga rester från slipningen blir kvar. Man behöver inte hona cylinder helt ren. Svaga ”skuggor” under övre vändkanten kan ofta lämnas kvar.

Jim Lundberg

Rulla till toppen