Crescent med Flintamotor som inte verkar få bränsle

Fråga: Jag har en Crescent med Flintamotor och på den en ostrypt originalcylinder och original Bingförgasare som har nytt luftfilter. När jag åker så känns det som om bensinen inte räcker till emellanåt. Spelar ingen roll hur jag vrider det ställbara munstycket (som är nytt). Nu börjar jag fundera på om det kan vara för litet bottenmunstycke i förgasaren. Tändningen är ställd med 2,5 mm förtändning och a-måttet ligger inom ramen. Brytare på ca 0,35 mm så det bör stämma. Har du några förslag på förändringar? Även när man står still och gasar verkar den svara dåligt.

Mårten

 

Svar: Nytillverkade mopeddelar idag är tyvärr inte alltid samma sak som nytillverkade mopeddelar var för 20-30 år sedan. Idag finns det massor av nytillverkat skräp på marknaden. Om ett ställbart munstycke fungerar som det ska kan man strypa flödet helt så att motorn stannar av bränslebrist, och om man öppnar det ordentligt ska motorn sura ner sig. Det verkar lite märkligt att det inte händer något när du vrider på munstycket. Kolla att det verkligen är rätt längd på munstycket så att det bottnar som det ska. Jag vet inte vad du menar med ”bottenmunstycke”. Huvudmunstycket sitter visserligen i botten, eller nära den, men det ställbara munstycket sitter ju där istället för det fasta huvudmunstycket.

För låg flottörhusnivå kan leda till mager blandning – är det rätt flottör i förgasaren, och rör den sig som den ska? Kolla tändstiftet – är det vitt och torrt får motorn för lite bensin i förhållande till luft. Är stiftet istället svart och blött kommer det för mycket bensin. Testa även med att choka förgasaren (håll handen över luftfiltret om den saknar chokespjäll). Går motorn bättre med choke får den för mager blandning och går den sämre med choke får den för mycket bensin.

Sedan kan ju felet ligga så tidigt som i bensintanken. Dra bort bensinslangen från förgasaren och slå på bensinkranen. Då ska det komma en ordentlig stråle. Kolla att ventilationshålet i tanklocket är öppet. Om det är stopp i detta hål kan man starta och köra, men efter en stund stannar motorn av bränslebrist då det bildats ett undertryck i tanken.

Jim Lundberg

Rulla till toppen