Vilken motor i Fram från 1950?

Fråga: Hej, jag blev nyligen ägare till en Fram (motorcykel) enligt historien ska den vara tillverkad i Uppsala 1950. Sitter nu en Husqvarna 120 men originalet ska tydligen vara en ILO 120 – kan det stämma? Denna har även teleskop och är enkelsadlad (tidigt för 1950 årsmodell?). Inga papper eller nåt. Vart kan jag vända mig för att få reda på mer? Nymans vänner kanske? Ska även se vad man kan få fram via ramnumret. Tacksam för dom svaren du kan gissa dig till om du vet säkert. 🙂

Dennis Söderström

 

Svar: Företaget Fram låg mycket riktigt i Uppsala till början av 1970-talet då det flyttades ner till Helsingborg då det köpts upp av företaget King. Senare kom då det att heta Fram-King. Nymans Verkstäder var konkurrenter när det begav sig och jag tror därför inte att Nymans vänner har någon skriftlig information, men kanske har någon där har minnen av Fram.

Jag har tyvärr inte så mycket information om Fram motorcyklar, men för mig var Husqvarnamotorer och JB-motorer, inte ILO-motorer, vanligast i Fram motorcyklarna. Jag vet inte om man kan hänga i en Husqvarna 120 cc i en ram gjord för en ILO-motor utan att göra om fästena.

1950 hade flera lätta motorcyklar teleskopgaffel som exempelvis NV och Monark. Enkelsadel var ett måste om motorcykeln skulle gå som ”lätt”, alltså vara i klassen under 75 kilo så som man räknade fram till 1970 då man räknade cylindervolymen istället för vikten. De lätta motorcyklarna hade lägsta skatteklass och fick dessutom köra av 16-åringar, men då fick de inte väga mer än 75 kilo och bara ha plats för en person.

Om du inte kan få fram det gamla registreringsnumret av tidigare ägare, fotoalbum eller liknande, får du vända dig till Transportstyrelsen för att göra en så kallad Ursprungskontroll. Här kan du även få hjälp av Motorhistoriska Riksförbundet, MHRF.

Någon som har mer information om Dennis motorcykel? Lämna gärna en kommentar i fältet nedan.

Jim Lundberg

Rulla till toppen