Hur monterar man bromsljus på en äldre motorcykel?

Fråga: Bromsljus är en bra säkerhetsdetalj, men kan ni ge ett råd på hur och var man monterar bromsljuskontakten på en 98 cc av 1938 års modell, eller om det överhuvudtaget är möjligt. Till sist vill jag tacka för ert stora engagemang som ni lägger ner på oss mer eller mindre kunniga entusiaster.

Alf Wendel

 

Svar: Gamla 98-kubikare har ju cykelbromsar bak, alltså att man trampar pedalerna bakåt vid bromsning. Här finns då tyvärr inga stag eller armar som man kan fästa en traditionell bromsljuskontakt i som på en moped eller motorcykel av senare datum. Det går givetvis att lösa, men det kräver lite pyssel. Man kan exempelvis sätta en fjädrande arm med en spännrulle (från en modern växelcykel) som trycker mot trampkedjans undre sektion. När man då trampar bakåt vid inbromsning rör sig denna arm uppåt eftersom kedjan spänns på den nedre delen och där kan man koppla in en brytare som tänder bromsljuset.

En betydligt enklare lösning är att montera en bromsljuskontakt på vajern till frambromsen. Det finns färdiga handbromsvajrar med kontakt som sitter på höljet. När man bromsar klämmer vajerhöljet ihop kontakten som tänder bromsljuset. Kolla med exempelvis Bas Motor (telefon 08-681 09 23)om de har någon lämplig vajer som kan passa en 98-kubikare. Man kan även sätta en liten brytare uppe vid bromshandtaget som aktiverar bromsljuset. Det finns färdiga bromshandtag till moderna mopeder att köpa med denna funktion, men de ser kanske lite konstiga ut på en 98-kubikare från 1930-talet.

Sedan måste man ha tillräcklig med ström till en bromsljuslampa som bör vara på minst 5 watt (glödljus) om den ska synas. Dessa gamla 98:or har inte många watt från generatorn. En variant är då att skaffa en batteridriven LED-baklampa (= röd) till en cykel som man styr med bromsljuskontakten.

Det är bara roligt om vi på Classic Motor samt alla kunniga besökare kan hjälpa till!

Jim Lundberg

Rulla till toppen